نوسان قیمت مرغ در بازار؛ زیانی که تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌شناسد

افت شدید قیمت مرغ در بازار/صادرات مرغ به عراق و افغانستان متوقف شد‌
نوامبر 28, 2015
صادرات تخم مرغ به مرز ۱۵۰ تن رسید
نوامبر 28, 2015

نوسان قیمت مرغ در بازار؛ زیانی که تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌شناسد

فارس     ۰۴ آذر ۱۳۹۴      

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران گفت: توصیه ما به مرغ‌داران این است که مرغ‌ها را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دهند تا بیش از این با کاهش قیمت مواجه نشوند، نوسان قیمت مرغ همواره به ضرر تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان بوده است.
رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان ساری در این باره، با اشاره به کاهش قیمت مرغ، اظهار کرد: از یک ماه و نیم گذشته قیمت مرغ یک‌هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافته که تولیدکنندگان متضرر شدند.
کامران هاشمی اضافه کرد: کاهش قیمت مرغ به افزایش تولید و کاهش تقاضا برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت پایه مرغ زنده ۳ هزار و ۳۵۰ تومان است، افزود: مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ با وزن پایین دو کیلو و ۲۰۰ گرم را از مرغ‌داران با قیمت ۴‌ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری کرده و در ازای آن علوفه در اختیارشان قرار دهد.
رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان ساری با اشاره به اینکه مرغ گرم با قیمت ۵ هزار و ۱۰۰ تومان توزیع می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر مرغ گرم با قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان در اختیار مصرف‎کننده قرار می‌گیرد.
مرغ‌داران مرغ‌ها را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دهند
مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد و معتدل آب‌ و هوا، معمولاً به‌دلیل استفاده بهینه از این وضعیت، جوجه‌ریزی بیش از نیاز در ماه‌های شهریور و مهر انجام می‌شود، به همین دلیل راندمان خوب و تلفات کم‌تری را شاهد هستیم.
عطاالله حسن‌زاده با اشاره به اینکه افزایش تولید، کاهش قیمت را به‎دنبال دارد، گفت: این میزان سرریز تولید، موجب کاهش قیمت و تقاضا شده و معمولاً در این مدت با کاهش قیمت مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: به‎منظور تولید و خرید انبوه توسط شرکت پشتیبانی امور دام، ذخیره در ماه‌های مهر و آبان سال گذشته داشتیم، به‎دلیل اینکه این میزان خرید منقضی نشود، وارد بازار شده که ورود آن به بازار مزید علت شد تا قیمت‌ها از حد انتظار پایین بیاید.
مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران با بیان اینکه با توافق انجام‌شده با شرکت پشتیبانی امور دام، مقرر شد جلوی توزیع گرفته شود و براساس دستورالعمل خرید آغاز شود، اضافه کرد: با توجه به تهاتر کالا، مقرر شده قیمت ۱۰ درصد کاهش یابد که در صورت تحقق این امر، به‎طور حتم مرغ‌داران رغبت بیشتری پیدا می‌کنند تا تولید خود را به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهند تا بتوانیم تنظیم بازار و کنترل قیمت داشته باشیم.
حسن‌زاده یادآور شد: همچنین اگر ۱۰ درصد کاهش علوفه در دستورالعمل جدید ابلاغ شود، به‌طور حتم مرغ‌دار با توجه به شرایط حاکم بر بازار، محصول خود را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌دهد تا جلوی کاهش قیمت و ضرر و زیان خود را بگیرد.
وی با بیان اینکه هنوز خرید ما اثرگذار نبوده تا قیمت خود را در بازار پیدا کند، افزود: توزیع مرغ پشتیبانی امور دام مزید بر علت شده و مرغ‌دار حداقل کیلویی ۵۰۰ تومان متضرر می‌شود و مرغ وزن بالا ضررش بیشتر است، در حالی‌که مرغ وزن پایین از قیمت متعادل برخوردار است و توسط شرکت پشتیبانی در حال خرید است.
مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران در پایان گفت: توصیه ما به مرغ‌داران این است که مرغ‌ها را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دهند تا بیش از این با کاهش قیمت مواجه نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *