اثر لغو تحریم ها بر صنعت مرغداری چه خواهد بود؟

زنگ خطر ضرر تولیدکنندگان دام و طیور به صدا درآمد
ژانویه 23, 2016
حجتی: ۲۵ شرکت ایرانی برای صادرات به روسیه مجوز گرفتند
ژانویه 23, 2016

اثر لغو تحریم ها بر صنعت مرغداری چه خواهد بود؟

ITPNews /نویسنده: سپیده قاسمی/     ۲۹ دی ۱۳۹۴      

با اعلام به نتیجه رسیدن برجام و پایان تحریم های هسته ای از سوی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا، موانع بین المللی برای تبادلات بانکی و اقتصادی رفع شد. این اتفاق امید برای بهبود در شرایط اقتصادی را ایجاد نمود اما بیشتر کارشناسان اقتصادی معتقند پایان تحریم ها به مفهوم تحول در اقتصاد ایران نیست زیرا به گفته آنان تا ساختار اقتصاد و مدیریت کشور اصلاح نشود نمی توان انتظار گشایش اقتصادی و حل مشکلات را داشت .
با وجود اینکه در یکسال گذشته قیمت نهاده در صنعت مرغداری به عنوان یکی از صنایع مهم تولیدی به تعادل رسیده و کمتر دچار نواسانات شده است اما این صنعت نیز مانند سایر صنایع تحت تاثیر تحریم ها در مقاطعی دچار چالش و زیان شده است.
محمد یوسفی – رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران – از تاثیر به نتیجه رسیدن برجام و پایان تحریم ها، بر صنعت مرغداری کشور به خبرنگار ITPNews، می گوید: تحریم ها به جز در مقاطعی خاص بر روی تولید صنعت مرغداری تاثیر نداشته است، بیشتر مشکلات این صنعت مرتبط با انتقال پول در خریدها بود که ۱۰ تا ۲۰ درصد در گردش کار تاثیر می گذاشت.
وی ادامه داد: تحریم ها موجب می شد که نهاده ها ۵ تا ۶  درصد با قیمت بالاتر خریداری شده و به کشور منتقل گردد.
یوسفی نتایج حاصل برداشتن تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا را بر اقتصاد مثبت خواند و گفت: اقتصاد مانند باد می ماند هرگاه تحرکی در آن ایجاد شود به تمام روزنه ها نفوذ کرده و بر همه ی بخش ها تاثیر مثبت می گذارد.
به گفته وی با به نتیجه رسیدن برجام و بهبود در شرایط اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی خانواده ها نیز بهبود خواهد یافت در نتیجه سرانه مصرف مرغ افزایش می یاد، زیرا معمولا در شرایط بد اقتصادی اولین گزینه کوچک شدن سفره ها می باشد.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای دروان پس از تحریم ها، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی نیز برنامه هایی در نظر دارد تا از این فرصت برای گذر از چالش صنعت مرغداری استفاده نموده و این صنعت را به ساحل امن برساند.
وی افزود: هماهنگی در وزن تولید و دفعات جوجه ریزی در سال های آینده از مهمترین برنامه وزارت جهاد خواهد بود ضمن اینکه منضبط نمودن تولید با کمک تولیدکنندگان از اهمیت زیادی در این برنامه ها برخوردار است.
یوسفی در پاسخ به این سوال که؛ آیا بهبود در شرایط اقتصادی ضعف در مدیریت صنعت مرغداری را جبران می کند؟ اظهار داشت: یقینا ضعف در مدیریت با تغییر در شرایط اقتصادی جبران نخواهد شد، در دوران تحریم به دلیل همین مشکل در صنعت مرغداری واسطه  ها رشد کرده و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به آورده اند.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با اشاره به نقش پراهمیت مرغداران در استفاده از فرصت های حاصله از لغو تحریم ها، گفت: اگر مرغداران همت کنند می توانند از این فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و تشکل ها آرامش را به این صنعت برگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *