استفاده از داروی دیکلوفناک در صنعت طیور و دامپروری ممنوع شد

خطر شیوع آنفلوآنزا بسیار جدی است
اکتبر 5, 2015
کاهش قیمت مرغ در آستانه ماه محرم
اکتبر 18, 2015

استفاده از داروی دیکلوفناک در صنعت طیور و دامپروری ممنوع شد

خبرگزاری موج ۱۲ مهر ۱۳۹۴

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان در نامه ای به سازمان دامپزشکی خواستار ممنوعیت مصرف داروی دیکلوفناک در صنعت طیور و دام‌پروری شد.
سید مجید خرازیان با اشاره به اهمیت پرندگان شکاری و لاشه خوار در اکوسیستم‌های طبیعی افزود: داروی ضد التهاب غیر استروئیدی دیکلوفناک برای پرندگان شکاری و لاشه خوار که اغلب آن‌ها در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارند؛ عوارض جانبی دارد.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، خواستار ممنوعیت مصرف این داروی ضد التهاب غیراستروئیدی شد.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استفاده دامپزشکی از دارو دیکلوفناک در بسیاری از کشورها ممنوع است و در برخی کشورهای دیگر نیز محدودیت شدید در مصرف آن وجود دارد.
مقدم خاطر نشان کرد: باقیمانده داروی دیکلوفناک به عنوان عامل مسمومیت پس از ورود به چرخه غذایی پرندگان شکاری و لاشه خوار منجر به کاهش جمعیت آن‌ها در سال‌های اخیر در سطح جهان شده است.
وی ادامه داد: در صورت نیاز به درمان دارویی، باید از داروهای مشابه همچون ملوکسیکام و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به عنوان جایگزین دیکلوفناک استفاده کرد و واردات، تولید و مصرف داروی دیکلوفناک برای امور درمانی دامپزشکی در سطح کشور اجتناب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *