تولید و عرضه مرغ هورمونی صددرصد تکذیب می شود

صنعت طیور دومین صنعت اشتغال‌زا پس از خودروسازی
فوریه 16, 2016
کاهش ۲۸ درصد از بیماری های استراتژیک دامی در کشور
فوریه 16, 2016

تولید و عرضه مرغ هورمونی صددرصد تکذیب می شود

ایرنا     ۲۶ بهمن ۱۳۹۴      

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی، استفاده از هورمون رشد در پرورش طیور صنعتی را امری غیرواقعی و حتی غیرعقلانی توصیف کرد و گفت: تولید یا عرضه مرغ هورمونی در استان و کشور، صددرصد تکذیب می شود.
دکتر سید محمدمهدی احمدی از برخی اظهارنظرهای غیرمسئولانه و غیرکارشناسی در این حوزه تخصصی ابراز گلایه کرد و افزود: چنین اظهارنظرهایی نه تنها باعث تشویش خاطر شهروندان می شود، بلکه گاهی حتی ممکن است یک صنعت بزرگ تولیدی را به مرز ورشکستگی بکشاند.
وی با اشاره به رواج برخی شائبه ها در مورد رشد سریع مرغ های کنونی تصریح کرد: امروزه در حوزه علوم دامپروری و دامپزشکی با پیشرفت های زیادی مواجه هستیم که باعث شده است طیور پرورشی در یک بازه زمانی ۴۲ روزه به وزن مناسب کشتار و عرضه به بازار برسند.
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت های علمی کسب شده طی دهه های اخیر در زمینه تغذیه تخصصی طیور و اصلاح نژاد و سایر عوامل موثر ازجمله مدیریت نور در سالن های مرغداری و واکسیناسیون موثر و کنترل عوامل بیماری زا در گله تجربه ای جهانی و بین المللی است که باعث دستیابی به چنین نتایجی شده است و جای تعجب و تأسف دارد که برخی افراد غیرمطلع، رشد سریع طیور را ناشی از مصرف هورمون می دانند.
وی تصریح کرد: مصرف هورمون در صنعت پرورش طیور نه تنها غیرقانونی و غیرمجاز است و سازمان دامپزشکی با نظارت عالیه خود بر زنجیره تولید تا عرضه مرغ، از چنین امری جلوگیری می کند، بلکه استفاده از چنین هورمون های گران قیمتی در پرورش مرغ به هیچ وجه عقلانی و مقرون به صرفه نیست.
این مقام مسئول، بر حضور ناظران بهداشتی دامپزشکی در تمام مراحل پرورش طیور صنعتی و کشتار و استحصال گوشت مرغ و سایر فرآورده های آن تأکید کرد و افزود: افزون بر این ها، دامپزشکی قبل از ارسال طیور به کشتارگاه نیز آزمایش باقیمانده داروها و مواد شیمیایی را روی نمونه های اخذشده انجام می دهد تا از بروز تخلف یا سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.
دکتر احمدی یادآور شد: البته در صنعت پرورش دام و طیور گاهی به فراخور نیاز، از آنتی بیوتیک استفاه می شود که فرآورده ای متفاوت از هورمون است و شهروندان باید به این موضوع توجه داشته باشند.
وی تصریح کرد: دامپزشکی با به کارگیری توان تخصصی خود و نظارت مستمر بهداشتی و پایش آزمایشگاهی مداوم مرغداری و دامداری ها همواره تلاش می کند مقدار باقیمانده آنتی بیوتیک در محصول نهایی کمتر از حد مجاز تعریف شده باشد و مصرف کنندگان می توانند فرآورده های خام دامی را که دارای مهر و برچسب دامپزشکی است، با اطمینان خاطر مصرف کنند.
مدیرکل دامپزشکی در عین حال خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با نظارت های بسیار سختگیرانه دامپزشکی، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در کشور هم تا حدودی رواج یافته است؛ اما این امر به معنای ناسالم بودن سایر مرغ های موجود در بازار نیست و مردم می توانند از سلامت کامل آن ها مطمئن باشند.
وی افزود: شاید تبلیغ نادرست مرغ بدون آنتی بیوتیک در برخی فروشگاه ها شائبه هورمونی بودن سایر مرغ ها را ایجاد کرده باشد که رسانه ها باید در این زمینه آگاهی لازم را به عموم مردم بدهند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم چنین سازمان دامپزشکی را نخستین مجموعه اجرایی در کشور دانست که سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) را به طور کامل پیاده سازی و عملیاتی کرده است.
دکتر احمدی گفت: در این سامانه، اطلاعات تمام واحدهای اپیدمیولوژیک شامل واحدهای پرورش و تولید و بهره برداران صنعت دام و طیور به طور برخط (آنلاین) در دسترس شده و گزارش وقوع بیماری های دامی و عملیات واکسیناسیون یا اطلاعات قرنطینه ای دامپزشکی و مجوزهای حمل فرآورده های دامی به طور لحظه ای قابل مشاهده و مدیریت است.
رئیس دفتر خبرگزاری ایرنا در خراسان شمالی نیز در این دیدار با اشاره به وظایف و مسئولیت های خطیر سازمان دامپزشکی در حراست از سرمایه دامی کشور و تأمین بهداشت و سلامت آحاد جامعه تصریح کرد: این خبرگزاری به عنوان رسانه دولت و نظام، انعکاس دستاوردهای موفق اجرایی را وظیفه خود می داند.
علی اصغر افتاده بر آمادگی این خبرگزاری برای انعکاس مطلوب مباحث مرتبط با حوزه دامپزشکی با هدف تبیین نقاط قوت برنامه های اجرایی و هم افزایی دستگاه های مسئول تأکید کرد و افزود: رویکرد این رسانه در انتشار اخبار و گزارش ها یا برگزاری میزگردهای تخصصی، با نگاه حل مسئله و افزایش اعتماد عمومی به نظام اجرایی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *