حل مشکلات صنعت مرغداری ضمانت اجرایی می خواهد

درصورت تعطیلی بنگاه‌های تولید مرغ، منتظر واکنش قیمت در بازار باشید
مارس 29, 2016
زیان ۸۰۰ تومانی مرغداران در هر کیلو تخم مرغ
آوریل 18, 2016

حل مشکلات صنعت مرغداری ضمانت اجرایی می خواهد

ITPNews /نویسنده: سپیده قاسمی/     ۲۵ اسفند ۱۳۹۴      

یکی از مهمترین وظایف کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری مطالبات تولیدکنندگان و به نتیجه رساندن آن می باشد، اما به گفته بسیاری از کارشناسان در چندین دوره مجلس پس از انقلاب، کمیسیون کشاورزی مجلس به این وظیفه به خوبی نپرداخته است و گواه این ادعا را نیز مشکلات روزافزون تولیدکنندگان بخش کشاورزی و قوانین مصوب اما معطل مانده این بخش می دانند.
کارشناسان معتقدند با وجود اینکه در این سال ها تولیدکنندگان این عرصه بارها مسائل و مشکلات خود را از طریق نمایندگان استان ها به این کمیسیون منتقل نموده اند و در پی آن گاها قوانین متعددی نیز به تصویب رسیده است اما دولت پای اجرای این قوانین نمانده و کمیسیون کشاورزی هم به عنوان متولی این بخش پیگیر اجرای آنها نشده است.
مرغداری کشور نیز از جمله این تولیدکنندگان هستند که به طور مکرر مسائل و مطالبات خود را از طریق نمایندگان به مجلس و کمیسیون کشاورزی منتقل نموده اند به امید اینکه گوشی بشنود و دستی عمل کند، اما با عملکرد ضعیف کمیسیون کشاورزی هیچگاه نتوانسته اند آنگونه که باید به حقوق خود دست یابند.
ایرج حیدری – مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان اصفهان – می گوید: صنعت مرغداری کشور از جمله صنایعی است که تولیدات آن از کالای اساسی کشور محسوب شده و ادامه حیات این صنعت امنیت غذایی و استقلال کشور را تامین می نماید به همین دلیل مسائل و مطالبات تولیدکنندگان آن باید دغدغه مسئولین دولتی باشد.
وی ادامه داد: این صنعت به ویژه در سال های اخیر با معضلات متعددی از جمله میزان نامتوازن عرضه جوجه یکروزه، حجم گوشت مرغ ذخیره شده، بی برنامگی در عرصه صادرات و بالا بودن قیمت تمام شده مواجه شده است.
حیدری افزود: بارها مشکلات و مطالبات مرغداران به صورت مکتوب به دستگاه های دولتی و هر نهاد نظارتی که وظیفه سیاستگذاری و برنامه ریزی دارد ارسال شده است اما تا کنون نتیجه مطلوب دریافت نگردیده.

مدیرعامل اتحادیه مرغدارن گوشتی استان اصفهان:متاسفانه کمیسیون کشاورزی مجلس همیشه ضعیف بوده است

وی با بیان اینکه استان اصفهان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ در کشور است، اظهار داشت: اتحادیه استان اصفهان به عنوان نماینده تعداد زیادی از مرغداران با تشکیل “کارگروه تولید و نظارت” متشکل از استانداری، تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت و معدن و تجارت، دامپزشکی، جهاد، انجمن صنفی و اتحادیه به بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادات پرداخت.
حیدری بیان داشت: سپس تمام موارد پیشنهادی به صورت مکتوب به نماینده این استان ارائه و از طریق ایشان به کمیسیون کشاورزی مجلس و مرکز پژوهش های مجلس ارسال شد اما با همه ی پیگیری های انجام شده هنوز پاسخ یا بازخوردی از مجلس و دولت دریافت نشده است.
وی یادآور شد: در سال ۸۷ نیز مشابه همین اقدامات با کمک نماینده استان اصفهان در آن زمان انجام شد و با وجود اینکه پس از آن تعدادی قانون به تصویب رسید اما هیچ یک به طور کامل اجرا نگردید.
حیدری تصریح کرد: متاسفانه کمیسیون کشاورزی مجلس همیشه ضعیف بوده است و نتوانسته تریبون خوبی برای انتقال مشکلات و پیگیری مطالبات تولیدگنندگان باشد تا حقوق حقه مرغداران را از دستگاه های دولتی بخواهد و تعهدات ثانونی دولت را گوشزد کند.
وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادات شما به کمیسیون کشاورزی مجلس چه بوده است بیان داشت: به طور خلاصه تدوین برنامه برای صادرات همراه با تشویق و تسهیلات ، کنترل و نظارت بر تولید از حلقه سوم تولید ( جوجه یکروزه) متناسب با نیاز داخلی و خارجی در سطح استان و کشور، تنظیم بازار در شرایط بحرانی، ایجاد تعادل منطقی میان نیاز داخلی و بازارهای صادراتی، اصلاح نحوه خرید مرغ زنده و قیمت آن، مشارکت تولیدکنندگان در تصمیم گیری ها و سیاست های اجرایی، تعریف نقش واسطه ها، حضور نمایندگان تولیدکننده ها در جلسات کمیته ی تنظیم بازار، اجرای قوانین مصوب اما معطل مانده بخش کشاورزی، تشکیل کمیته های تخصصی کشف قیمت، مدیریت تولید و تقاضا و … را می توان نام برد.
حیدری تاکید کرد: مشکلات و راهکارها بارها توسط تولیدکنندگان و کارشناسان صنعت بیان شده است حال باید تمام تلاش خود را به کار بندیم تا ضمانت اجرایی آن را از مسئولین دولتی بخواهیم.
مدیرعامل اتحادیه مرغدارن گوشتی استان اصفهان تصریح کرد: مرغداران باید به دنبال ضمانت اجرایی راهکارهای ارائه شده و قوانین معطل مانده باشند و برای این امر لازم است امور اجرایی به اتحادیه سپرده شود و برای ضمانت اجرای آن نیز دستگاه متولی تعیین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *