روند کاهشی قیمت مرغ و نهاده‌ها در هفته جاری

کشف و توقیف مرغ‌های تنظیم بازاری در شبکه‌های غیرمجاز توزیع
آگوست 7, 2017
فعالیت ۱۷۲ واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان درمیان
سپتامبر 6, 2017

روند کاهشی قیمت مرغ و نهاده‌ها در هفته جاری

(ایانا) ۱۳۹۶/۰۵/۱۲

اگرچه هفته قبل، قیمت مرغ و نهاده‌های مربوط به آن سیر صعودی داشت، اما این نرخ‌ها در هفته جاری تقریبا در تمام سطوح، افت داشته است.
در جدول قیمتی هفته گذشته میزان و درصد تغییر تمام نهاده‌ها و همچنین مرغ کشتار و زنده مثبت بود و روندی افزایشی را نشان می‌داد. به طوری که مرغ کشتار تا ۸,۸ درصد مثبت شده و قیمت برای مصرف‌کننده به میزان ۲.۹ درصد بالا رفته بود.
این در حالی است که هفته دوم مردادماه، مرغ کشتار ۵,۴ درصد افت قیمتی داشته و از هفت هزار و ۴۰۰ به هفت هزار تومان تنزل یافته است. همچنین نرخ ذرت برزیلی، با ۶۵ تومان کاهش، منفی ۸.۳ درصد نزول کرد. بقیه اقلام نیز نسبت به هفته گذشته، فروکش کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند با شیبی ملایم ادامه داشته باشد. البته یکی از اتفاقات قابل توجه قیمتی در این هفته، عدم تناسب در کاهش نرخ‌هاست. به گونه‌ای که اگرچه مرغ زنده به میزان ۱۰۰ تومان و مرغ کشتار به میزان ۴۰۰ تومان کاهش داشته، اما این میزان افت قیمت در مرغی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مشهود نیست. به عبارتی نرخ این محصول از هفته پیش تنها ۱۰۰ تومان برای مشتری نزول کرده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شبکه توزیع، قصد ندارد از سود خود به مقدار تکانه‌هایی که در بازار مشاهده می‌شود، بکاهد. این در حالی است که قیمت مرغ زنده، تقریبا به همان اندازه‌ای کاهش یافته که نهاده‌های اصلی حکم می‌کند. زیرا مجموع میزان تغییر ذرت، سویا و جوجه به اندازه ۱۰۵ تومان از هزینه مرغداران کاسته است.

جدول تغییرات قیمت نهاده و مرغ

جدول تغییرات قیمت نهاده و مرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *