مرغ منجمد در سال ۹۴ قطعه‌ای توزیع می شود

روند صادرات تخم مرغ در ایام تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت
مارس 25, 2015
کاهش قیمت مرغ از نیمه دوم فروردین
آوریل 4, 2015

مرغ منجمد در سال ۹۴ قطعه‌ای توزیع می شود

خبرگزاری ایانا     ۲۷ اسفند ۱۳۹۳      
کارگروهی برای این که مرغ از سال آینده به صورت قطعات تفکیک شده سینه، ران، گردن و … در بسته‌بندی‌هایی در سردخانه نگهداری شود و به این ترتیب فرهنگ مصرف مرغ منجمد ترویج یابد، ایجاد شده است.
حسن رکنی، معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری پایان سال خود همچون روال سال قبل با بیان مطلب فوق افزود: در ۲ سال گذشته قیمت گوشت قرمز ثابت بود و به رغم افزایش هزینه‌های تولید قیمت این محصول تغییری نداشت.
وی گفت: در ۳ ماه گذشته ۱۰۰۰ تومان یعنی حدود ۱۰ درصد قیمت دام زنده افزایش یافته که این موضوع نافی وفور گوشت قرمز نیست.
رکنی گفت: واحدهای پرواربندی آماده توزیع گوشت قرمز به بازار هستند اگر چه در ۲ ماه گذشته افزایش قیمت کاذب در شبکه توزیع این محصول اتفاق افتاد و در مراکز عمده هر کیلوی آن به ۲۴ هزار تومان رسید، اما دوباره با کاهش ۲ هزار تومانی قیمت آن به هر کیلو ۲۲ هزار تومان کاهش یافت.
وی افزود: کنترل قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها بر عهده ما نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد گوشت مرغ اظهار داشت: سال گذشته در بهمن و اسفند بخش زیادی از مرغ عرضه شده را جمع‌آوری و ذخیره می‌کردیم، اما امسال شرایط جدیدی تجربه شد و آن افزایش کشش بازار در هفته دوم بهمن و ماه جاری بود که این افزایش کشش به صورت جهشی اتفاق افتاد.
رکنی اظهار داشت: در اسفند ماه تقاضای مرغ گرم نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت، به طوری که در ۱۰ ماه اول امسال روزانه به طورمعمول ۳۰۵ تن مرغ وارد میدان بهمن می‌شد، اما در ۲ ماه آخر سال یعنی بهمن و اسفند این مقدار افزایش زیادی یافت.
وی افزود: در بعضی روزها ورود مرغ به میدان بهمن ۱۰ درصد و در برخی روزها ۱۰۰ درصد افزایش داشته به طوری که در بهمن ماه ورود مرغ در برخی روزها از ۳۰۵ تن به ۵۰۷ تن افزایش داشته است.
رکنی با تاکید بر این که مرغ کم نشده ولی کشش بازار در ۲ ماه اخیر به صورت جهشی بوده است، بیان داشت: به رغم این که در اسفند ماه ۵۰ درصد افزایش تقاضا داشتیم، اما قیمت عرضه مرغ در میدان بهمن بیش از ۱۰ درصد پیش‌بینی شده افزایش نیافته است.
وی افزود: در حالی که ممکن است در خرده فروشی‌ها اتفاق دیگری بیفتد که آن هم از حوزه کنترل ما خارج است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در یک ماه گذشته بعضی روزها بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ سرد در کنار گرم عرضه می‌شد و این اتفاق به این معنا است که حدود ۵۰ درصد مرغ سرد افزون بر مرغ گرم عرضه شده و بنابراین با ادامه عرضه در فروردین و اردیبهشت هیچ مشکلی از لحاظ تامین این محصول وجود ندارد.
وی بیان داشت: ذخایر فعلی ما در گوشت سرد مرغ بالای ۱۰۰ هزار تن است که به تناسب نیاز بازار عرضه را افزایش می‌دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: روز گذشته ۲ هزار و ۵۴۰ تن گوشت سرد مرغ در سطح کشور عرضه شد و بیش از ۴۳۰ تن گوشت گرم مرغ در میدان بهمن عرضه شد که این نشان دهنده افزایش ورود گوشت مرغ به این میدان بوده است.
رکنی اظهار داشت: تا قبل از بهمن مرتب مازاد مرغ گرم جمع‌آوری می شد و بنابراین مرغ منجمد عرضه نمی‌شد تا در چرخه مصرف قرار گیرد و به همین دلیل مردم با فرهنگ مصرف مرغ گرم عجین شدند.
وی افزود: عرضه مرغ منجمد با کمتر از ۱۰۰ تن در روز آغاز شد در حالی که به مرور در چند ماه اخیر با چرخش ذائقه بازار این رقم در حال حاضر به حدود ۲۵۰۰ تن در روز رسیده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مرغ منجمد تهیه شده از زنجیره‌ای تأمین شده که دارای استانداردهای کشتارگاهی است، گفت: دولت به ازای هر کیلوگرم مرغ سرد عرضه شده به مردم ۲ هزار تومان یارانه می‌دهد.
رکنی با بیان اینکه در نظر داریم تا در سال ۹۴ عرضه مرغ منجمد را به صورت قطعه‌ای انجام دهیم، بیان داشت: در این راستا کارگروهی ایجاد کرده‌ایم و در نظر داریم تا مرغ به صورت قطعات تفکیک شده سینه، ران، گردن و … در بسته‌بندی‌هایی در سردخانه نگهداری شود و به این ترتیب فرهنگ مصرف مرغ منجمد را ترویج دهیم.تدوام توزیع مرغ منجمد در ایام نوروز
وی افزود: بخشی از عدم تعادل قیمت ناشی از شبکه‌های توزیع است بنابراین برای جلوگیری از تغییرات قیمت در نظر داریم تا در ایام تعطیل نوروز از همکاری چند غرفه منتخب در میدان بهمن برای استمرار توزیع مرغ سرد بهره‌ بگیریم.
رکنی در مورد افزایش هزینه ۲ هزار تومانی کشتار مرغ در کشتارگاه‌ها گفت: این موضوع خودسرانه اتفاق افتاده و باید دستگاه‌های نظارتی رسیدگی کنند.

۳ میلیون تن از ۱۰ میلیون تن تجارت مرغ جهان در اطراف ایران
وی در مورد اقدامات سال ۹۳ در مورد صادرات مرغ گفت: صادرات مواد پروتئینی یک مزیت برای کشور است، زیرا از ۱۰ میلیون تن تجارت مرغ در جهان حدود ۳ میلیون تن آن در کشورهای اطراف ایران اتفاق می‌افتد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری حدود ۷۰ هزار تن صادرات مرغ انجام شده و رکورد صادرات گوشت مرغ رقم خورد.
وی گفت: امسال ۶۵ هزار تن صادرات تخم مرغ انجام شده و با افزایش ۳۵ هزار تنی صادرات این محصول ۷۵ درصد افزایش صادرات در این محصول صورت گرفت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال ۹۲ صادرات دام سبک نداشتیم، اما با برنامه وزارتخانه صادرات دام سبک بیش از ۵۹۰ هزار راس، ۱۰ هزار راس دام سنگین و بیش از ۱۵ هزار نفر شتر صورت گرفته است.
رکنی با بیان این که تولید عسل در سال جاری بیش از ۷۵ هزار تن بود، افزود: حدود ۲۲۵ میلیارد تومان یارانه شیر بهار امسال به بیش از ۱۰۰ هزار نفر از تولید‌کنندگان پرداخت شده و بیش از ۶۰ درصد پرداخت‌ها انجام شده و تا آخر فروردین ماه ۹۴ کل اقدامات لازم در این زمینه اجرایی می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال مشوق صادراتی به مرغ و تخم مرغ اختصاص داد.
رکنی بیان داشت: سازمان تعاون روستایی در سال جاری تاکنون در جهت حمایت از تولید‌کنندگان شیر حدود ۷۰ هزار تن شیرخام را برای تبدیل به پودر شیر خشک خریداری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *