مقایسه مصرف گوشت مرغ در ایران و جهان

وزن مناسب مرغ چقدر باید باشد؟
ژوئن 18, 2016
قیمت مرغ از نیمه تیرماه کاهش می یابد + قیمت گوشت سفید
ژوئن 26, 2016

مقایسه مصرف گوشت مرغ در ایران و جهان

  ۲۴ خرداد ۱۳۹۵      

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد در حالی که میانگین مصرف سرانه جهانی گوشت مرغ ۱۵ کیلوگرم است، ایرانی ها ۱۱ کیلوگرم بیش از مردم جهان از این پروتئین استفاده می کنند.
سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۲۶ کیلوگرم ثبت شده و به این ترتیب هموطنان بیش از میانگین دنیا (۷۳ درصد سرانه مصرف جهان) گوشت مرغ مصرف دارند.
وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد وزن مرغ کشتار واحدهای پرورش دهنده مرغ گوشتی در سراسر کشور را کاهش دهد زیرا بررسی ها نشان می دهد جیره غذایی تولید گوشت مرغ نسبت به تولید تخم‌مرغ ساده‌تر است.
همچنین سرمایه گذاری برای تولید مرغ گوشتی کمتر از مرغ تخمگذار است و به همین دلیل پرورش دهندگان نیمچه گوشتی را به مراتب بیشتر از مرغ تخمگذار مورد استقبال قرار می‌دهند.
بررسی ها نشان می دهد ضایعات گوشت گوسفند حدود ۵۰ درصد است اما مرغ بیش از ۲۵ درصد ضایعات دارد که این امر استقبال تولیدکنندگان را در این ارتباط نشان می دهد.
وزارت جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرد: تولیدات گوشت مرغ در کشور بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است و با این میزان تولید، نیاز کشور به گوشت مرغ تامین شده است.
مطالعات نشان می دهد، سرعت رشد مرغ نسبت به سایر دام ها بیشتر است به طوری که یک جوجه به وزن حدود ۵۰ گرم بعد از ۶ تا هشت هفته به حدود ۴۰ برابر وزن خود می‌رسد.
براساس آمار فائو، اماراتی‌ها در رتبه نخست دنیا از لحاظ مصرف سرانه گوشت مرغ قرار دارند؛ هریک از اتباع اماراتی سالیانه به طور متوسط ۶۴ کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می‌کنند که حدود ۲٫۵ برابر ایرانی‌هاست.
مردم آمریکا نیز با متوسط سالیانه ۵۰ کیلوگرم مصرف گوشت مرغ در رتبه دوم قرار دارند؛ کویت با ۴۶ کیلوگرم، گرانادا و جامائیکا با ۴۴ کیلوگرم، برونئی با ۴۲ کیلوگرم، دومینیکن با ۳۸ کیلوگرم و قبرس با ۳۷ کیلوگرم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
مصرف سرانه گوشت مرغ در عربستان ۳۵ کیلوگرم، مالزی ۳۳ کیلوگرم، انگلستان ۲۹ کیلوگرم و لبنان ۲۸ کیلوگرم ثبت شده است. میانگین مصرف گوشت مرغ در فرانسه به ۲۴ کیلوگرم رسیده و روسیه نیز ۱۶ کیلوگرم است.
کشورهای فقیر شامل بنگلادش، بروندی، کنگو، چاد، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گینه، مغولستان، نپال، رواندا، سودان، تاجیکستان و ازبکستان دارای مصرف سرانه گوشت مرغ نزدیک به صفر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *