کاهش هزینه ها با کوچک تر کردن تکه های ذرت

کاهش قیمت مرغ در آستانه محرم
اکتبر 3, 2016
۸ نکته در مورد خوراک مرغ های تخم گذار خارج از قفس
اکتبر 29, 2016

کاهش هزینه ها با کوچک تر کردن تکه های ذرت

واحد بین الملل ITPNews     ۱۰ مهر ۱۳۹۵      

یافته های تازه در آمریکا نشان می دهد خرد کردن ذرت دانه زرد به صورت تکه های ریزتر به تولیدکنندگان کمک می کند هزینه های تغذیه را کاهش دهند.
در تازه ترین مطلب منتشر شده در مجله علوم دامی (Journal of Animal Science)، بیان می شود که اندازه ی کوچک تر دانه های ذرت خرد شده به دام های امکان می دهد انرژی بیشتری از ذرت به دست آورند و این بدان معنی است که تولیدکنندگان می توانند مقدار چربی افزوده شده به رژیم های غذایی را کاهش دهند. این حرکت برابر است با کاهش هزینه هابدون ایجاد تاثیری منفی بر عملکرد رشد آن ها یا داشتن تاثیری منفی بر ویژگی های لاشه ی دام ها.

اگر ذرت را به تکه های متفاوتی خرد و آسیاب کنیم چه اتفاقی می افتد؟
دکتر Hans H. Stein پروفسور علوم دامی در دانشگاه ایلینویزIllinoisایالات متحده آمریکا آزمایشی انجام داده تا تعیین کند که آیا عملکرد رشد و ویژگی های لاشه در بین دام هایی که با رژیم های غذایی با مقدار مساوی انرژی اما حاوی ذرت هایی با ذرات خرده شده در اندازه های مختلف با همدیگر متفاوت است. در آمریکا هم اکنون صنایع آسیاب کردن ذرت توصیه می کنند میزان اندازه ی خرد شدن دانه های ذرت برای دام ها حدود ۶۵۰ میکرون باشد.
در یک مصاحبه ی مطبوعاتی دکتر Hans H. Stein می گوید: هنگامی که ذرت به ذره هایی کوچک تر خرد و آسیاب شود، دام ها می توانند انرژی بیشتری از آن به دست آورند چرا که افزایش سطح ذره ها به معنی دسترسی بیشتر آنزیم های گوارشی به عناصر غذایی موجود در ذرت و این خود به معنی افزایش گوارش پذیری نشاسته است.
ایشان ادامه می دهد: بنابراین می توانید مقدار چربی افزوده شده به رژیم غذایی را کاهش دهید بدون آنکه انرژی بیشتری برای سوخت و ساز مصرف کنید و این در صورتی است که ذره های ذرت موجود در رژیم غذایی ریزتر باشد. در این مطالعه، ما این فرضیه را آزمایش کرده ایم که چربی افزوده شده را می توان از رژیم غذایی حاوی ذره های ریزتر ذرت آسیاب شده حذف کرد بدون آن که تاثیری بر رشد و ویژگی های لاشه ی دام ها داشته باشد”.

مقدار برابر انرژی سوخت و ساز
پژوهشگران به دام هایی که در مراحل پایانی رشد هستند رژیم های غذایی داده اند حاوی ذرت آسیاب شده به اندازه های ۸۶۵، ۶۷۷، ۴۸۵ و ۳۳۹ میکرون. فرمول بندی این رژیم ها به شکلی بوده که حاوی مقدار برابر انرژی سوخت و ساز باشند. این امر از طریق تفاوت در میزان چربی افزوده شده ممکن می شود. این رژیمها که از بیشترین ذره های ذرت درشت بهره مند شده اند، حاوی ۳.۶۰ تا ۳.۸۷درصد چربی بوده در حالی که رژیم های دارای ریزترین ذره های ذرت حاوی ۲ درصد چربی بوده اند.
ویژگی های لاشه ای این دام های تغذیه شده با رژیم های حاوی ذره های ذرت با اندازه متفاوت ذره ها بسیار مشابه همدیگر بوده اند.

عملکرد رشد تحت تاثیر سوء اندازه ی ذرات قرار نمی گیرد

عملکرد رشد نیز تحت تاثیر سوء اندازه ی ذرات ذرت قرار نمی گیرد. «وزن نهایی بدن» دام، میانگین مصرف غذایی کلی و میانگین کلی وزن گیری روزانه تحت تاثیر سوء اندازه ذرات قرار نمی گیرند. برای دام های جوان تر، نرخ تبدیل غذا با کاهش اندازه ی ذره ها کاهش می یابد اما این امر را نمی توان به کاهش وزن روده ای نسبت داد. هنگامی که بر اساس وزن لاشه ی گرم محاسبه می شود، این نرخ تبدیل غذایی تفاوتی با ویژگی های دیگر ندارد.
Stein می گوید این نتیجه ها نشان می دهند که تولیدکنندگان می توانند هزینه های تغذیه را کاهش دهند اگر که اندازه ی ذرات خرد شده کوچک تر باشند. ایشان می افزاید: «تولیدکنندگان با کوچک تر کردن اندازه ی ذرات خرد شده می توانند میزان چربی افزودنی به رژیم های غذایی ماهی های درحال رشد را کاهش دهند بدون آنکه عملکرد رشد یا ترکیب لاشه ی آن ها تحت تاثیر سوء قرار گیرد. با این حال، افزایش درصد پوشش می تواند منجر به افزایش میزان گوشت قابل فروش دامهایی شود که رژیم های حاوی ذرات ذرت خرد شده با اندازه های ریزتر مصرف کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *