افت غیرمنتظره قیمت مرغ در طولانی‌ترین شب سال

قیمت مرغ در پی کاهش جوجه‌ریزی منطقی می‌شود
دسامبر 7, 2015
مرغداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند
دسامبر 26, 2015

افت غیرمنتظره قیمت مرغ در طولانی‌ترین شب سال

ایانا     ۳۰ آذر ۱۳۹۴      

با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد در روزهای منتهی به شب یلدا، قیمت مرغ و ماهی به‌دلیل میهمانی‌های مردم افزایش یابد، اما با کاهش قیمت این محصولات در بازار روبه‌رو هستیم.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی امروز از کاهش قیمت محصولات پروتئینی همزمان با شب یلدا خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شد که مطابق سنت‌های پیشین، مصرف مردم برای خرید مرغ و ماهی در شب یلدا افزایش یابد که به تبع آن، قیمت این محصولات نیز با افزایش عرضه روبه‌رو شده و بالاتر رود، اما تولید به اندازه‌ای بالا بود که اجازه افزایش قیمت را نداد.
مهدی یوسف‌خانی افزود: در حال حاضر قیمت خرده‌فروشی مرغ در واحدهای صنفی پنج‌هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت عمده آن نیز پنج‌هزار و ۲۰۰ تومان است که نسبت به هفته گذشته از کاهش ۲۰۰ تومانی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: از هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ واقعی شود و حداقل به شش‌هزار تومان برسد و پس از آن تا ایام پایانی سال قیمت مرغ با شیب ملایمی رو به افزایش خواهد بود تا بتوانیم به قیمت هفت‌هزار تومان نزدیک شویم.
یوسف‌خانی ادامه داد: از ۱۰ روز قبل از محرم، با وجود آنکه تولید بالا و تقاضا کم بود، قیمت مرغ همچنان در سراشیبی قرار داشت، اما از دی‌ماه به بعد پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ افزایش یابد.
وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل مرغ در کشور آن است که تولید در همه ماه‌های سال یکسان نیست.
با افزایش کیفیت مرغ، کشورهای ثالث را برای صادرات انتخاب کنیم
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی یادآور شد: در حال حاضر تنها راه ممکن برای حل مشکل مازاد تولید آن است که بازارهای قوی‌تر دیگری به غیر از عراق و افغانستان پیدا کنیم.
یوسف‌خانی تأکید کرد: کیفیت مرغ ایرانی برای آنکه به استانداردهای جهانی نزدیک شود، لازم است تغییراتی کند تا بتوانیم بازارهای ثالث دیگری را از آن خود کنیم و بدین‌ترتیب شاهد کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت مرغ نباشیم.
وی اظهار داشت: به یک‌باره نمی‌توان صادرات را افزایش داد، بلکه باید در ابتدا تنظیم تولید را در دست بگیریم و اقدامی انجام دهیم تا تولید در ماه‌های مختلف سال هماهنگ باشد و این امر شدنی نیست، مگر آنکه اتحادیه مرغداران گوشتی با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی هم‌فکری کرده و تولید را در ماه‌های مختلف یکنواخت کند.
یوسف‌خانی همچنین گفت: در اسفندماه سال گذشته دچار کمبود تولید مرغ شدیم و قیمت این محصول پروتئینی به هشت‌هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید، اما حدود سه ماهی است که قیمت‌ها غیرمنطقی پایین بوده و لازم است الگوی تولید مشخصی را برای این محصول تعریف کنیم.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر هشت درصد از تولید صرف صادرات می‌شود که اگر بتوانیم این عدد را به ۱۵ درصد برسانیم، مشکل تا حدودی حل می‌شود.
افزایش مصرف ماهی و کاهش قیمت آن در شب یلدا
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی یاد درباره وضعیت ماهی در شب یلدا خاطرنشان کرد: در ایامی چون شب عید و یلا، پیش‌بینی افزایش مصرف ماهی در خانواده‌های ایرانی می‌شود و به تبع آن، افزایش قیمت به‌دنبال افزایش تقاضا به‌وجود می‌آید، اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که در برخی اقلام ماهی‌های خوراکی، شاهد کاهش قیمت هستیم.
یوسف‌خانی ادامه داد: تولید ماهی پرورشی و صید دریایی امسال بسیار مناسب است، به‌گونه‌ای که زیادی تولید اجازه افزایش قیمت را نداده است و در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی شیر جنوب که پرمصرف‌ترین ماهی بازار محسوب می‌شود، هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که نبست به هفته‌های گذشته دوهزار تومان کاهش قیمت داشته است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کپور ۱۴ هزار تومان، قزل‌آلا ۱۵ هزار تومان و تیلاپیا ۱۹ هزار تومان است که اقلام فوق نیز با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند.
یوسف‌خانی قیمت هر کیلوگرم حلوای سیاه را ۲۴ هزار تومان، سفید پرورشی (آمور) ۱۴ هزار تومان، ماهی هامور جنوب ۲۲ هزار تومان و ماهی آزاد دزفولی را هشت‌هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عنوان کرد.
وی در پایان یادآور شد: زیادی تولید، اجازه افزایش قیمت در محصولات پروتئینی را همزمان با شب یلدا نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *