بیماری برونشیت عفونی در مرغداری های سیستان وبلوچستان تحت کنترل است

قیمت مرغ از نیمه تیرماه کاهش می یابد + قیمت گوشت سفید
ژوئن 26, 2016
رشد قیمت مرغ
ژوئن 26, 2016

بیماری برونشیت عفونی در مرغداری های سیستان وبلوچستان تحت کنترل است

ایرنا     ۰۶ تیر ۱۳۹۵      

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بیماری برونشیت عفونی با اقدامات صورت گرفته در مرغداری های استان تحت کنترل کامل است.
روزبه شکوهی اظهار داشت: بیماری برونشیت عفونی یک بیماری حاد و واگیر دستگاه تنفسی پرندگان اهلی است که با علایم تنفسی، سرفه و عطسه در طیور مشخص می شود.
وی ادامه داد: ویروس عامل این بیماری همانند بیشتر عوامل بیماری زا در محیط وجود دارد و در صورت مستعد بودن شرایط می تواند ایجاد بیماری کند.
وی تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون منظم و همچنین رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه ای در مرغداری های سیستان و بلوچستان اخیر هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه علائم تنفسی در بیماری های مختلفی نظیر نیوکاسل، مایکوپلاسموز، برونشیت عفونی و غیره دیده می شود بررسی بیماری ها و تعیین دقیق عامل بیماری به طور مستمر در ادارات دامپزشکی استان انجام می شود.
شکوهی به مردم و مرغداران استان توصیه کرد: اخبار و رویدادهای مرتبط با دامپزشکی را صرفا از طریق ادارات دامپزشکی به عنوان مرجع رسمی و موثق پیگیری کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه توسعه صنعت مرغداری در کشور سبب افزایش تولید گوشت مرغ و به تبع آن افزایش حمل و نقل در مناطق مختلف شده ضروری است برای پیشگیری از بیماری ها در جمعیت طیور به منظور کاهش میزان چرخش عوامل بیماری زا اصول امنیت زیستی رعایت شود.
وی افزود: خودداری مرغداران از عرضه مرغ زنده و حمل آن صرفا به مقصد کشتارگاه با خودروهای مخصوص حمل مرغ زنده از یک سو و تامین گوشت مرغ مصرفی توسط مردم از طریق مراکز عرضه گوشت مرغ بسته بندی شده کشتار روز یا منجمد از سوی دیگر می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا در واحدهای پرورش طیور، محیط زیست و حتی جمعیت انسانی باشد.
وی خاطر نشان کرد: مردم سیستان و بلوچستان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به شماره تلفن ۱۵۱۲ اطلاع دهند تا برخورد قانونی لازم با متخلفان صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *