رفع مشکل صادرات تخم مرغ به افغانستان در آینده نزدیک

بازار گوشت مرغ متعادل است
سپتامبر 13, 2015
مدیریت تولید بهترین عامل برای کنترل قیمت مرغ
سپتامبر 13, 2015

رفع مشکل صادرات تخم مرغ به افغانستان در آینده نزدیک

ایرنا ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با بیان آنکه به تازگی صادرات تخم مرغ به عراق بازگشایی شده است، گفت: طی پیگیری های صورت گرفته بزودی مشکل صادرات این محصول به افغانستان نیز برطرف می شود.
سید فرزاد طلاکش روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ۷ مهرماه را سالروز ۶۰ سالگی صنعت مرغ تخمگذار کشور دانست و افزود: خوشبختانه حجم تولید تخم مرغ کشور بالاست به طوری که روزانه بالغ بر ۲۱۰۰ تن از این محصول تولید و به بازار عرضه می شود.
وی اظهار داشت: اما در برخی ایام سال همچون تابستان به دلیل شدت گرما با کاهش مصرف روزانه ۶۰۰ تن مازاد تولید مواجه هستیم که برای متعادل سازی قیمت این محصول در بازار داخلی باید بخشی از این تخم مرغ مازاد از طریق ترویج به مصرف داخل برسد و یا اینکه صادرات آن افزایش یابد.
وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه انجام می شد اما چندی پیش به دلیل بروز آنفلوانزای پرندگان در واحدهای سنتی مازندران صادرات کشور ما از لحاظ بهداشتی با مخاطراتی مواجه شد.
طلاکش گفت: بنابراین طی این مدت علاوه بر سرانه پائین مصرف با کاهش صادرات به دلیل عدم رقابت با دیگر کشورهای صادرکننده نیز مواجه شده ایم که می تواند صنعت را با چالش مواجه سازد.
وی علیرغم جمعیت جوان کشور، سرانه مصرف تخم مرغ را پائین دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشورمان دارای سن کمتر از ۱۸ سال هستند و براساس توصیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید روزانه حداقل ۳۰ گرم پروتئین به بدن افراد برسد که برای جوانان نیز بیش از آن است.
دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار، متوسط سرانه مصرف مستقیم تخم مرغ در دنیا را بیش از ۱۸۰ عدد ذکر کرد و افزود: درحال حاضر سالانه سرانه مصرف تخم مرغ کشور ما ۱۹۰ عدد است که از این تعداد ۱۴۰ عدد به صورت مستقیم و ۵۰ عدد آن به شکل غیرمستقیم از طریق صنایع غذایی همچون شیرینی پزی به مصرف می رسد که مصرف مستقیم کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
وی ادامه داد: این درحالیست که در برخی کشورهای پیشرفته دنیا سرانه مصرف تخم مرغ بیش از ۳۰۰ عدد در سال است.
وی براین باور است؛ باید روی صنعت تخم مرغ کشور از لحاظ تولید کیفی و مصرف بیش از اینها سرمایه گذاری شود، درهمین راستا برنامه ترویج مصرف این محصول در سطح کشور از طریق سیستم آموزش و پرورش و دیگر ارگان ها را داریم تا مصرف این محصول در داخل افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *