کاهش تولید ذرت در برزیل و افزایش نرخ جهانی این محصول

چرا بازار مرغ دچار اختلال شد؟
آگوست 14, 2016
گوشت و مرغ در سرازیری قیمت
آگوست 28, 2016

کاهش تولید ذرت در برزیل و افزایش نرخ جهانی این محصول

ایانا     ۲۳ مرداد ۱۳۹۵      

یکی از کارشناسان بخش خصوصی گفت: با توجه به اتفاقاتی که برای تولید ذرت برزیل رخ داده، قطعا شاهد افزایش قیمت این محصول و در نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده مرغ، تخم ­مرغ و جوجه یکروزه در هفته های آینده خواهیم بود.
دانشیار دانشگاه تهران با بیان این خبر گفت: طبق اعلام سایت‌های خبری خارجی، تولید ذرت در برزیل به دلیل کاهش باران در استان ماتو و یخ زدگی در استان‌های جنوبی کاهش شدید یافته (حدود ۱۸ درصد کاهش نسبت به پیش بینی) و به همین دلیل، افزایش قیمت این محصول در جهان اتفاق افتاده است. تجار ذرت عمدتاً محصول را به طرف متقاضیان داخلی سوق داده اند و از صادرات امتناع می کنند.
مهربانی، با اشاره به اینکه ایران سالانه حدود ۵,۵ تا ۶ میلیون تن ذرت از کشورهای مختلف وارد می کند، افزود: بخش عمده‌ای از واردات این محصول از کشور برزیل انجام می‌گیرد. بنابراین تاثیر مستقیم چنین اتفاقی می‌تواند قیمت تمام شده محصولات صنعت مرغداری را تحت تاثیر قرار دهد؛ صنعتی که تقریباً ۷۰ درصد قیمت تمام شده‌اش مربوط به خوراک است.
به گفته مهربانی، نسبت ذرت در خوراک طیور گوشتی در مقایسه با سویا، حدود دو به یک است. بنابراین ۴۵ درصد کل هزینه خوراک به ذرت برمی‌گردد. با افزایش قیمت جهانی این محصول که حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود، قیمت تمام شده مرغ در هر کیلوگرم حدود ۱۵۰ تومان بیشتر می‌شود.
مهربانی یگانه معتقد است که تاکنون ۲۰۰ تومان از این افزایش در ارتباط با ذرت، محقق شده و در نتیجه در آینده‌ای نزدیک، نرخ آن بالاتر خواهد رفت. این چیزی است که نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان تاثیر گذار خواهد بود.
این دانشیار دانشگاه تاکید کرد: بنا بر استنادات موجود، نرخ ذرت از این پس دیگر کاهش نخواهد یافت.
در همین راستا سایت WORLD-GRIN در گزارشی اعلام کرده که برزیل از ژانویه سال جاری تاکنون ۵۰۰ هزار تن ذرت از کشورهای آرژانتین و پاراگوئه وارد کرده است. طبق این گزارش، وزارت کشاورزی برزیل تلاش می‌کند که مسیر واردات ذرت GMO (تراریخته ) از آمریکا را هموار کند. به همین دلیل این کشور دست به دامان سازمان امنیت غذایی خود شده تا اجازه ورود این محصول از آمریکا را بدهد. گفته می‌شود، تولید ذرت کمتر از پیش‌بینی در برزیل، موتور افزایش قیمت را روشن کرده و فشار زیادی بر تولیدکنندگان مرغ و خوک وارد آورده است.
این گزارش می‌افزاید: مقامات برزیل نگران عدم تولید کافی ذرت به علت کاهش روزافزون کشت دوم تا پایان سال ۲۰۱۷ هستند. افزایش قیمت ذرت همچنین مشکلات صادراتی برای تولیدکنندگان مرغ و خوک به وجود آورده و نرخ‌ها را برای مصرف‌کنندگان بالا برده است. بر همین اساس، دولت برزیل تعرفه واردات ذرت را تا نوامبر سال جاری صفر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *