کاهش ۳۰ درصدی شیوع بیماری‌های دامی در سال ۹۴

آخرین وضعیت صنعت مرغ تخم‌‌گذار
جولای 21, 2015
ادامه روند کاهشی قیمت مرغ تا پایان شهریور
جولای 21, 2015

کاهش ۳۰ درصدی شیوع بیماری‌های دامی در سال ۹۴

ایانا     ۳۰ تیر ۱۳۹۴      

داریوش جهان‌پیما :

میزان شیوع بیماری‌ها در جمعیت دامی در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته و پیش از آن، با کاهش ۳۰ درصدی روبه‌رو شده است.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته که از لحاظ بیماری‌ها امکان هرگونه انتشار بیماری در آن وجود دارد.
داریوش جهان‌پیما افزود: مقایسه‌ای که از لحاظ شیوع و بروز بیماری‌های مختلف در بخش دامی در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ انجام شده نشان می‌دهد که در سه‌ماهه نخست سال‌های تحت بررسی، میزان شیوع و بروز بیماری‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: بروز بیماری تب برفکی در سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل تا حدود ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
جهان‌پیما ادامه داد: در سال جاری برنامه‌های مبارزه با بیماری‌ها دارای تغییراتی بوده، به‌گونه‌ای که تلاش کردیم به‌موقع در مناطق پرخطر بررسی‌ها و نظارت‌های لازم را انجام دهیم و بدین‌ترتیب شاهد کاهش کانون‌های بیماری‌زا هستیم.
وی تصریح کرد: بیماری‌های خاصی همچون سل، بروسلوز و مشمشه که مشترک بین انسان و دام هستند، توسط دامپزشکی تحت نظارت است و توصیه‌های بهداشتی نیز به مردم و به‌ویژه دامداران داده می‌شود.
جهان‌پیما یادآور شد: کشور ما در دنیایی از ویروس‌ها و عوامل پاتوژن قرار دارد که دامداران در نخستین مرحله شیوع می‌توانند کمک‌حال دامپزشکی باشند.
وی تأکید کرد: در هیچ‌جای دنیا سلامت بر عهده دولت نیست. بلکه تولیدکنندگان و مردم باید از آموزش‌هایی که می‌بینند بتوانند سلامت خود را مدیریت کنند.
تب کریمه کنگو علائمی در دام‌ها ندارد، دامداران از کشتارگاه استفاده کنند
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه تب کریمه کنگو هیچ علائمی در دام‌ها ندارد، اظهار داشت: بارها به دامداران توصیه شده است که برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی از کشتار دام‌ها به شخصه خودداری کنند و این کار را به کشتارگاه‌ها بسپارند، اما شاهد آن بودیم که برخی از گزارش‌هایی که ناشی از فوت افراد مختلف بود، به‌دلیل کشتار ناآگاهانه انجام شد.
جهان‌پیما همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور با کمبود پرسنل و بودجه روبه‌رو است و امکان پوشش ۱۰۰ درصدی تمامی مناطق وجود ندارد، بدین‌ترتیب تنها مناطق محروم تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای سایر مناطق نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی در ادامه افزود: در کشوری چون ترکیه ۵۰۰ نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا تلف شدند، اما در رسانه‌ها و جوامع مختلف هیچ نوع خبری دال بر آنکه دامپزشکی آن کشور مقصر است منتشر نشد و دلیل آن این است که دامپزشکی و بخش بهداشت آن کشور، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم را داشته‌اند.
جهان‌پیما خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که دام‌های قاچاق از استانی به استان دیگر حمل می‌شود و در گاهی موارد کشتار دام‌هایی که سلامت آنها مشخص نیست، باعث بیماری و فوت افراد می‌شود که این امر تقصیر دامپزشکی نیست.
وی درباره شیوع تب مالت در برخی مناطق کشور ادامه داد: همان‌گونه که مردم واقف هستند که گذر از بزرگراه می‌تواند مخاطرات بسیاری را داشته باشد، باید بدانند که مصرف شیر غیرپاستوریزه و به اصطلاح سنتی می‌تواند احتمال ابتلای آنها به تب مالت را فراهم آورد و از آنجا که این بیماری هیچ‌گونه واکسیناسیونی ندارد، مردم خود باید محتاط‌تر باشند.
جهان‌پیما تصریح کرد: دامپزشکی هر کشور بزرگ‌ترین نیروی دفاعی در مقابل بیماری‌ها است که در این راستا باید ابزارها و زیرساخت‌های مناسبی همچون پرسنل و بودجه در اختیار آنها قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم به پیشگیری بیشتر از درمان اهمیت داده شود تا بدین‌ترتیب سازمان دامپزشکی بتواند با قدرت وارد عمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *