تولید ماهانه ۱۰ هزار تن مرغ مازاد و زیان مرغداران

مردم نگران آنفلوآنزای مرغی نباشند
جولای 12, 2015
آخرین وضعیت صنعت مرغ تخم‌‌گذار
جولای 21, 2015

تولید ماهانه ۱۰ هزار تن مرغ مازاد و زیان مرغداران

خبرگزاری فارس     ۲۰ تیر ۱۳۹۴      

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: ماهانه ۱۰ هزار تن تولید مازاد در کشور وجود دارد و مرغداران در هر کیلو ۱۰۰۰ تومان زیان می‌دهند.
طی چند روز گذشته خبر شیوع آنفولانزای مرغی در کشور از یک سو و نیز کاهش تقاضا و از سوی دیگر بالا بودن تولید باعث شد قیمت مرغ کاهش یابد و مرغداران تا ۱۸۰۰ تومان در هر کیلو متضرر شوند. همچنین وضعیت تولیدکنندگان تخم‌مرغ هم مناسب نبوده و آنها هم در هر کیلو حدود ۱۸۰۰ تومان ضرر می‌کنند.
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور از مشاهده آنفولانزا در یکی از روستاهای آذربایجان شرقی خبر داد پیش از این خبر آنفولانزا در چند روستای شهرستان‌های بابل و ‌آمل و نیز یک روستا در دماوند فیروزکوه گزارش شده بود.
یوسفی گفت: دولت باید سازمان دامپزشکی کشور را برای مقابله با بیماری ویروسی آنفولانزا کمک کند در این باره باید اعتبارات خاصی در نظر بگیرد تا آنها بتوانند مرغداری‌هایی که آنفولانزا در آنها مشاهده می‌شود را معدوم و پول آن را به مرغدار تحویل دهند.
وی افزود: در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور تنها اقدام به قرنطینه روستایی که آنفولانزا مشاهده شده است می‌کند و نهایتاً آنها برای دریافت غرامت به بیمه‌ معرفی می‌شوند که این کافی نیست.
یوسفی با بیان اینکه وضعیت بروز آنفولانزا به سازمان بهداشت جهانی امور دام گزارش شده است، گفت: قطعاً این سازمان هم ابتلا به آنفولانزا در ایران را در سایت خود درج کرده است و این مسئله تا حدودی در زمینه صادرات به کشورهای دیگر ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: اگر چه سازمان دامپزشکی کشور مکاتبه‌ای را با کشور عراق در این زمینه که ‌آنفولانزا تنها در چند نمونه از مرغداری‌های سنتی وجود داشته، انجام داده است.
به گفته یوسفی، در حال حاضر صادرات مرغ ایران ماهانه ۳ تا ۴ هزار تن به کشور افغانستان انجام می‌شود چرا که این کشور عضو سازمان بهداشت جهانی امور دام (OID) است.
وی با بیان اینکه پایین بودن قیمت مرغ در کشور نه به دلیل بروز آنفولانزا بلکه به دلیل بالا بودن تولید نسبت به تقاضا است، گفت: هم اکنون ۱۰ هزار تن مازاد تولید نسبت به تقاضا در کشور وجود دارد که این مسئله باعث شده قیمت مرغ کاهش یابد و مرغداران ضرر کنند.
یوسفی ادامه داد: اگر چه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به جمع‌آوری مرغ می‌کند اما ظرفیت آنها نیز محدود است و به تازگی با به دلیل پایان یافتن مهلت زمان نگهداری برخی ذخایر را به رستوران‌ها عرضه می‌کند که این مسئله هم به کاهش قیمت بازار منجر شده است.
به گفته رئیس پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم اکنون قیمت مرغ زنده در بازار کیلویی ۳۵۰۰ تومان است که در عمده فروشی‌ها کیلویی ۵ هزار تا ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رود و در خرده‌فروشی‌ها قیمت آن ۵۲۰۰ تا ۶ هزار تومان است.
وی گفت: بنا به اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران کیلویی ۷ هزار تومان است و بنابراین مرغدار در هر کیلو مرغ حداقل هزار تومان متضرر می‌شود.
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور روند قیمت مرغ را کاهشی خواند و گفت: با توجه به وضعیت موجود انتظار است قیمت مرغ تا مهر ماه کاهشی باشد.
وی در پاسخ به اینکه اخیراً کشور روسیه هم واردات خود را از ایران ممنوع کرده است، گفت: اصلاً روسیه تاکنون هیچ مرغی از کشورمان وارد نکرده است.
اخیراً مسئول دیده‌بان وزارت کشاورز روسیه اعلام کرد: واردات مرغ از ایران به دلیل بروز آنفولانزا در این کشور ممنوع شده است.
از یوسفی سؤال شد آیا واکسن خاصی برای مقابله با آنفولانزا باید استفاده شودکه پاسخ داد: استفاده واکسن از شیوع این بیماری جلوگیری می‌کند اما در کشور تنها واکسن برای سویه H9 وجود دارد و برای سویه‌های دیگر که شاید تا ۴۰ سویه هم برسد واکسنی نیست.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان واردات این نوع واکسن‌ها وجود دارد، گفت: در صورتی که از واکسن استفاده شود باید در طول سال و در همه دوره‌های رشد استفاده بشود که با توجه به هزینه‌های بالا و مشکلات وارداتی امکانپذیر نیست.
یوسفی در پاسخ به اینکه اگر ماهانه ۱۰ هزار تن مازاد تولید مرغ در کشور وجود دارد که منجر به پایین آمدن قیمت برای تولیدکنندگان شده است چرا صادر نمی‌‌شود گفت: مشکل بازار صادراتی است، به دلیل قیمت تمام شده تولید در کشور ما امکان رقابت با کشورهایی مثل ترکیه و برزیل را نداریم.
به گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور بخش زیادی از خوراک دام و طیور کشور وارداتی است و برای واردات هر تن از این محصولات ۶۰ تا ۷۰ دلار هزینه می‌پردازد و این مسئله قیمت تمام شده را بالا می‌برد.
سالانه ۷٫۵ میلیون تن واردات خوراک دام و طیور انجام می‌شود و ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی وابسته به قیمت خوراک دام و طیور است.
رئیس پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین گفت: در کشورهایی مثل ترکیه جایزه صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند از سوی دیگر سود بانکی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد در حدود ۵ درصد است که در کشور ما این میزان حداقل ۳ برابر است. استفاده از ارقام با عملکرد بالا و ضریب تبدیل دانه بالا، مدیریت انرژی و مدیریت تولید، داشتن زنجیره تولید تا مصرف از عواملی هستند که می‌تواند عملکرد و بازدهی تولید را بیشتر کنند. بعد از مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها قرار شد ۱۷ هزار و ۵۰۰ مرغداری کشور بهینه‌سازی انرژی شوند که به صورت کامل عملی نشد.
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور در ادامه وضعیت تولیدکنندگان تخم‌مرغ را نیز بحرانی اعلام کرد و گفت: در حالی که قیمت تمام شده تخم‌مرغ کیلویی ۳۷۰۰ تومان است اما کیلویی ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد اگر چه در بازار قیمت‌های بالایی به فروش می‌رود.
به گفته وی، در بخش تخم‌مرغ هم ماهانه ۲۰ هزار تن مازاد تولید دارد و اگر چه بخشی صادرات به کشور افغانستان است اما در تعادل‌بخشی عرضه و تقاضا همچنان کافی نیست.
از یوسفی در مورد قیمت نهاده‌ها سؤال شد، وی گفت: وضعیت قیمت نسبت به دو سال گذشته هم ارزان‌تر است به طوری که ذرت کیلویی ۸۰۰ تومان و سویا کیلویی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان خریداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *