بهبود ضریب تبدیل در جوجه های گوشتی

بازار نهاده‌ها از انحصار خارج شد
ژانویه 17, 2015
مقایسه منابع متیونین در تغذیه جوجه های گوشتی
فوریه 28, 2015

بهبود ضریب تبدیل در جوجه های گوشتی

۵۴۶۵

مجله پیک مرغداران خراسان     ۳۰ دی ۱۳۹۳      
بیشتر پرورش دهندگان جوجه گوشتی روشی برای افزایش راندمان جوجه گوشتی دارند. معمولا این روش ها در هزینه تولید موثر هستند. چون بخش اصلی هزینه تولید، خوراک می باشد؛ تبدیل خوراک گله می تواند اهمیت اقتصادی قابل توجهی برای پرورش دهنده داشته باشد.
این مقاله اطلاعاتی در اربطه با ضریب تبدیل خوراک فراهم می کند. برخی از فاکتورهای بسیار مهم موثر بر ضریب تبدیل خوراک توضیح داده می شود و در رابطه با بهبود ضریب تبدیل خوراک در یک گله بحث خواهد شد.
ضریب تبدیل خوراک
ضریب تبدیل خوراک مقیاسی برای تعیین بهره وری حیوان می باشد و بصورت نسبت خوراک مصرفی به وزن حاصله تعریف می شود. برای مثال، اگر ۸ پوند خوراک برای تولید جوجه گوشتی ۴ پوندی استفاده شود، ضریب تبدیل خوراک برابر با ۲ می باشد (۸ تقسیم بر ۴). ضریب تبدیل کمتر نشان دهنده راندمان بیشتر حیوان می باشد.
جوجه های گوشتی بطور بسیار موثری خوراک را به گوشت تبدیل می کنند و ضریب تبدیل ۹/۱ – ۸/۱ ممکن می باشد. جوجه های گوشتی مدرن جهت کسب وزن به میزان بسیار سریعی اصلاح نژاد شده اند و از مواد مغذی بطور موثری استفاده می کنند. اگر جوجه های گوشتی امروزه بطور مناسب مدیریت شوند، بطور موثر و اقتصادی عمل خواهند نمود. فاکتورهایی وجود دارد که بر ضریب تبدیل خوراک موثر می باشند و روش های مدیریتی می توانند آنها را مطلوب سازند.
فاکتورهای اصلی موثر بر ضریب تبدیل خوراک
دما: مهمترین فاکتور موثر بر ضریب تبدیل خوراک دمای محیط پرورشی می باشد. پرندگان خونگرم هستند یعنی دمای بدن نسبتا ثابتی را علیرغم دمای محیط حفظ می نمایند.
در محیط سرد، جوجه های گوشتی خوراک بیشتری خواهند خورد اما مقدار زیادی از کالری بدست آمده از خوراک را برای حفظ دمای طبیعی بدن مصرف می کنند. این انرژی برای گرم کردن بدن استفاده می شود و به گوشت تبدیل نمی شود. دماهای مطلوب اجازه می دهد جوجه های گوشتی مواد مغذی را بیش از تنظیم دما جهت رشد استفاده کنند. دماهای محیطی ایده آل برای افزایش تبدیل خوراک در آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *