قیمت متوسط جوجه یکروزه تا پاییز امسال ۱۲۵۰ – ۱۲۰۰ تومان خواهد بود

احتمال کاهش جوجه‌ریزی و تغییر قیمت مرغ
آوریل 23, 2016
پیشگیری پشتیبانی امور دام از زیان ۷۰ میلیارد تومانی مرغداران
می 1, 2016

قیمت متوسط جوجه یکروزه تا پاییز امسال ۱۲۵۰ – ۱۲۰۰ تومان خواهد بود

ITPNews /نویسنده: سپیده قاسمی/     ۳۰ فروردین ۱۳۹۵      

قیمت جوجه یکروزه به عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه تمام شده اهمیت بسیاری در صنعت مرغ گوشتی دارد تا جایی که برنامه ریزی تولید در این صنعت بر اساس آن قابل تعریف است. به همین جهت پیش بینی قیمت جوجه یکروزه و اطلاع مرغداران از آن می تواند کمک بزرگی برای بهبود صنعت مرغ گوشتی و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان باشد.
دکتر حسن مهربانی یگانه – استاد دانشگاه تهران و فعال با سابقه صنعت مرغداری کشور – در گفتگو با خبرنگار ITPNews با بیان اینکه انتظار می رود باتوجه به شرایط صنعت، تولید جوجه یکروزه گوشتی امسال حدود ۱۰ درصد کاهش یابد، گفت: بر همین اساس میزان گوشت مرغ تولیدی نیز حداقل تا اواسط پاییز ماهیانه به حدود ۱۴۳ هزار تن می رسد.
وی در واکنش به این گفته که، پس باید منتظر افزایش قیمت جوجه یکروزه و گوشت مرغ باشیم، گفت: طبیعتا قیمت جوجه یکروزه و مرغ تا حدی بهبود می یابد اما با توجه به میزان ذخیره شرکت پشتیبانی امور دام کشور نباید انتظار زیادی برای افزایش قیمت مرغ و به طبع آن جوجه یکروزه داشته باشیم.
مهربانی یگانه تصریح کرد: وجود دو نیروى مخالف یعنی؛ کاهش جوجه یکروزه به میزان ۹۰ تا ۹۲ میلیون قطعه در ماه و ورود مرغ های پشتیبانی امور دام به بازار که تاریخ انقضای آنها به مرور نزدیک مى شود، عرضه و تقاضا را در سطحی نگاه می دارد که افزایش قیمت مرغ چشمگیر نخواهد بود.

دکتر مهربانی:طرح جمع آوری تخم مرغ نطفه دار تاثیری در قیمت جوجه یکروزه نخواهد داشت

وی افزود: هر گاه ذخیره پشتیبانی امور دام وارد بازار شود قیمت مرغ را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا نباید انتظار داشت که قیمت مرغ و جوجه تغییر چندانی داشته باشند.
مهربانی اظهار داشت: با توجه به آنچه گفته شد پیش بینی می شود قیمت جوجه به طور متوسط تا پاییز سال جاری بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان باشد و مرغ زنده نیز به حدود ۳۶۰۰ – ۳۷۰۰ تومان برسد مگر در برخی از ماه های خاص که اندکی افزایش داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که، آیا می توان این قیمت را به کل سال تعمیم داد؟ گفت: برای پیش بینی بازار جوجه یکروزه تا پایان سال لازم است تقریبا تا تیرماه امسال میزان جوجه ریزی مزارع مادر گوشتی مشخص شود اما به دلیل نبود این اطلاعات قیمت های عنوان شده فقط تا اواسط پاییز قابل اتکا خواهد بود.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به برخی از طرح های در حال اجرا از جمله خرید تخم نطفه دار از تولیدکنندگان، بیان داشت: این طرح ها به دلیل محدودیت در میزان جمع آورى و خرید تاثیر معنا داری را بر روی بازار جوجه یکروزه نخواهد گذاشت، زیرا اولا همه ی تولیدکنندگان حاضر به تحویل تخم نطفه دار نیستند ثانیا میزان تخم نطفه داری که تحویل داده می شود چندان زیاد نیست که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *