پیشگیری پشتیبانی امور دام از زیان ۷۰ میلیارد تومانی مرغداران

قیمت متوسط جوجه یکروزه تا پاییز امسال ۱۲۵۰ – ۱۲۰۰ تومان خواهد بود
آوریل 23, 2016
خرید مرغ برای بازار داخل، متوقف شد/ افزایش در قیمت دان اتفاق نیفتاده
می 1, 2016

پیشگیری پشتیبانی امور دام از زیان ۷۰ میلیارد تومانی مرغداران

ایانا     ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵      

سرپرست اداره‌کل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور نیاز روزانه کشور به گوشت مرغ را پنج‌هزار تا پنج‌هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: میزان ذخیره گوشت مرغ در تمام سردخانه‌های استان‌ها به حد نیاز است و گزارش‌های استان‌ها حاکی از این است که در هیچ‌کجای کشور برای تأمین گوشت مرغ ماه رمضان با مشکل روبه‌رو نخواهیم بود.
سرپرست اداره‌کل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور نیاز روزانه کشور به گوشت مرغ را پنج‌هزار تا پنج‌هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: میزان ذخیره گوشت مرغ در تمام سردخانه‌های استان‌ها به حد نیاز است و گزارش‌های استان‌ها حاکی از این است که در هیچ‌کجای کشور برای تأمین گوشت مرغ ماه رمضان با مشکل روبه‌رو نخواهیم بود.
مجید غلامی با بیان اینکه در این ماه مرغ باکیفیت بدون افزایش قیمت ارائه خواهد شد، افزود: آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد کشش بازار در اوایل ماه و همچنین شب‌های احیا افزایش یافته و تقاضا بیشتر می‌شود و مصرف‌کننده اطمینان خاطر دارد که در هیچ زمانی از سال برای خرید مرغ مشکل نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: درباره تولید و مصرف در طول سال، ایامی را داریم که میزان مصرف و تقاضا بالا است که می‌توان به شب عید، ماه رمضان، سفر عتبات عالیات و ماه محرم اشاره کرد که با برنامه‌ریزی سعی شده است در بازار تعادل ایجاد شود.
غلامی با بیان اینکه مناسبات ملی و مذهبی ماه در طول سال عمدتاً عامل ایجاد نوسان در بازار هستند، ادامه داد: معتقدم با توجه به متعادل‌سازی بازار با گوشت مرغ گرم و همچنین ذخیره‌سازی مناسب نباید شاهد نوسانی باشیم، اما این امر نیاز بازار است و نمی‌توان برای جلوگیری از آن کاری کرد.
وی با بیان اینکه وظیفه این شرکت تنظیم بازار محصولات دامی با تأمین نهاده‌ها، مواد پروتئینی، ذخیره‌سازی و پشتیبانی است، تصریح کرد: در زمان‌های مختلف به هر دلیلی بازار دچار نوسان می‌شود و مرجع تولید نمی‌تواند تولیدش را برای عرضه به بازار تأمین کند، در این حالت است که شرکت پشتیبانی امور دام به جهت رفاه مصرف‌کنندگان وارد عمل می‌شود.
سرپرست اداره‌کل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه بخشی از این عرضه توسط شرکت با واردات و بخشی نیز با خرید از داخلی تأمین می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز برای صنعت دام و طیور کشور از محل واردات تأمین می‌شود، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در راستای طرح توسعه غلات و دانه‌های روغنی در تلاش است واردات این دو نهاده را کاهش دهد.
غلامی با تأکید بر اینکه به‌دنبال مثبت کردن تراز غذایی کشور با استفاده از حداکثری ظرفیت تشکل‌ها و افزایش بهره‌وری در بخش هستیم، تأکید کرد: در صورتی که دقت لازم را نداشته باشیم، میزان واردات نهاده‌ها افزایش می‌یابد و نمی‌توانیم در تنظیم بازار داخلی کشور موفق عمل کنیم.
وی با بیان اینکه ما باید عامل کاهنده ریسک در مراکز تولید باشیم، اظهار داشت: برنامه ما حضور مؤثر در بازار است و مداخله بدون برنامه در بازار بی‌شک باعث به‌هم‌خوردگی آن خواهد شد.
غلامی همچنین گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به هیچ‌عنوان به‌دنبال مداخله در تولید و عرضه در بازار و هدف ما رقابت با تولیدکنندگان در بازار نیست، بلکه ما خواهان ایجاد فضایی آرام برای تولیدکنندگان، کاهش ریسک برای آنها و حل مسائل‌شان هستیم.
وی در ادامه افزود: تا سال ۱۳۹۱ کشور واردکننده گوشت مرغ بود، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در صنعت طیور، از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شدیم و در سال گذشته حدود ۷۰ هزار تن گوشت مرغ از کشور صادر شد.
سرپرست اداره‌کل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور خاطرنشان کرد: کشور در صنعت طیور دارای رتبه هفتم جهانی و در قاره آسیا نیز در رتبه سوم قرار دارد، اگر کمی تلاش کنیم خواهیم توانست جایگاه دومی را از هند بگیریم و با توجه به رقابت تنگاتنگ با ترکیه در صورت تعلل به رتبه چهارم نزول می‌کنیم. (کشور چین در آسیا رتبه نخست را به خود اختصاص داده است)

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز برای صنعت دام و طیور کشور از محل واردات تأمین می‌شود

غلامی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام در بحث تأمین نهاده و ذخیره‌سازی باید هوشمندانه عمل کند، به‌گونه‌ای که زمانی که قیمت فروش توسط تولیدکنندگان از قیمت تمام‌شده پایین‌تر است، شروع به خرید “شاخص‌مند” می‌کند، بدین‌معنی که برای محصولی که خریداری می‌کنیم، باید یک تقاضای مؤثر ایجاد شود.
وی تصریح کرد: محصولات خریداری‌شده در این روش باید در ابتدا قابلیت صادرات داشته باشند و بتوانیم آنها را از مرز ایران به کشورهای حاشیه که نیازمند گوشت مرغ هستند، صادر کنیم، این عامل باعث ایجاد تعادل در بازار خواهد شد، به‌گونه‌ای که هم فضایی آرام برای تولید به‌وجود خواهد آمد و هم مصرف‌کننده در بازار در عرضه رقابتی گرانی را حس نخواهد کرد.
غلامی یکی از نکات مثبت در متعدل کردن بازار را استفاده از فروشگاه‌های عمومی و زنجیره‌ای جهت تأمین مواد پروتئینی در تمامی استان‌ها دانست و یادآور شد: در سال ۹۵ به‌دنبال خریداری محصولات با قابلیت صادرات هستیم، در سال گذشته نیز ۱۰۹ هزار تن محصول برای جلوگیری از آسیب به بازار خریداری شد.
وی تأکید کرد: از ۱۰۹ هزار تن گوشت مرغ خریداری‌شده در سال گذشته، بیشترین خرید برای جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی تولیدکننده به ماه‌های تیر، آبان، آذر، دی و بهمن اختصاص دارد که در این ماه‌ها ۵۴ هزار تن گوشت مرغ خریداری شد و اگر در آن مقطع شرکت وارد بازار نمی‌شد، تولیدکنندگان حدود ۷۰ میلیارد تومان ضرر می‌کردند که این نشان از عملکرد خوب شرکت دارد و ما انتظار عملکرد بهتر را با افزایش صادرات داریم.
سرپرست اداره‌کل تأمین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور یکی از اهداف تأثیرگذار در سال ۹۵ را خرید شاخص‌مند و هدفمند عنوان کرد تا با قابلیت صادرات این محصولات، عرضه در بازار داخلی مدیریت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *