آیا صنعت مرغداری نفس های آخر را می کشد؟

ضرر مرغداران به گردن مرغداران افتاد
نوامبر 12, 2015
مرغداران زمینگیر شدند
نوامبر 18, 2015

آیا صنعت مرغداری نفس های آخر را می کشد؟

باشگاه خبرنگاران     ۲۵ آبان ۱۳۹۴      

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:در واقع از دولتمردان درخواست عرضه مرغ همانند سایر کالاهای کشاورزی به بورس را داریم تا تولیدکنندگان غیرمجاز در این میان نتوانند مرغ خود را از این طریق عرضه کنند.
قصه پرغصه مرغداران به دلیل نوسانات شدید قیمت ها و عدم ثبات بازار انگار تمامی ندارد به گونه ای که فرازو نشیب های تولید اجازه نمی دهد که مرغداران هم مانند باقی تولید کنندگان برنامه ای مدون برای تولید خود داشته باشند.
در این بین بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که عدم عرضه مرغ های منجمد از سوی شرکت پشتیبانی و حمایت های دولت از مرغداران می تواند آبی بر آتش نوسانات شدید قیمت ها در بازار باشد.
این گزارش می افزاید قیمت مرغ زنده و آماده به طبخ برای مصرف کنندگان از ۵۰ روز گذشته تا کنون به سبب عدم تعادل عرضه و تقاضا روند کاهشی را تجربه کرده  در حالیکه پیش بینی شده بود در ایام محرم به سبب افزایش تقاضا قیمت مرغ به تعادل برسد که متاسفانه پیش بینی ها نقش بر آب شد و علت این امر  عدم برنامه ریزی تولید و جوجه ریزی غیر قانونی برخی واحدهای مرغداری عنوان شده است.
به گفته تولید کنندگان از مهرماه سال گذشته تا کنون چند میلیارد تومان متضرر و به بزرگترین بدهکاران بانکی تبدیل شدند و با وجود این اوصاف تا کنون حمایتی از این صنعت نشده و قیمت ها سوار برالاکلنگ بالا و پایین میروند گاهی گران و گاهی ارزان؟!
عظیم حجت مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مرغداران در ابتدا لازم است که در خصوص مدیریت تولید و میزان جوجه ریزی با شرکت های تعاونی و اتحادیه استانی همکاری داشته باشند تا از مازاد تولید که یکی از عوامل کاهش قیمت جلوگیری شود و در شرایط فعلی نیز شرکت پشتیبانی باید از عرضه مرغ منجمد به بازار پرهیز کند زیرا عرضه مرغ منجمد با قیمت نازل در بازار منجر به خروج مرغداران از چرخه تولید خواهد شد.
وی افزود: در واقع عرضه مرغ منجمد با قیمت کیلویی ۴ هزارو ۵۰۰ تومان به بازار تقریبا معادل قیمت مرغ زنده درب مرغداری است و به همین خاطر مقدار کم عرضه مرغ منجمد هم می تواند بازار را دچار تنش های شدیدی کند.
حجت در ادامه بیان کرد: با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر رفاه رایزنی ها و مکاتباتی مبنی بر عدم عرضه مرغ منجد توسط شرکت پشتیبانی و عرضه مرغ در سبد خانوار صورت گرفته و از طرفی با سخنگوی دولت مکاتباتی در خصوص تسریع اعتبارات داشته ایم  که امیدواریم با تخصیص اعتبارات به موقع صنعت مرغ گوشتی حفظ شودو مرغداران بیش از این متحمل ضررو زیان نشوند.
وی افزود: در حال حاضر متاسفانه قیمت ها نسبت به هفته گذشته ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش یافته به طوریکه متوسط قیمت مرغ زنده هفته های گذشته کیلویی ۳ هزارو ۸۵۰ الی ۳ هزارو ۹۰۰ تومان بوده که امروز به ۳ هزارو ۶۰۰ تومان رسیده و بعضا قیمت مرغ گرم بین کیلویی ۵ هزارو ۴۰۰ الی ۵ هزارو ۹۰۰ تومان در میادین و شهرهای مختلف متغیر است.
حجت در ادامه گفت: در واقع از دولتمردان درخواست عرضه مرغ همانند سایر کالاهای کشاورزی به بورس را داریم تا تولیدکنندگان غیرمجاز در این میان نتوانند مرغ خود را از طریق بورس عرضه کنند و از طرفی در حال حاضر مابه التفاوت قیمت توسط شرکت پشتیبانی به مرغداران پرداخت شده اما می توان گفت که این امر به زیان مرغداران است و باید مابه التفاوت آن همانند سایر کالاها توسط دولت پرداخت شود.
مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان بیان کرد: در واقع ممکن است که برخی مرغداران رعایت جوجه ریزی واحدهای خود را داشته باشند اما مسئله مهم این است که تعداد جوجه ای که در کشور تولید میشود بیش از تقاضای بازار است و از طرفی هم مراکز عمده عرضه تحت کنترل تشکل ها قرار ندارد که این عوامل می تواند تاثیرات بسزایی در زیان تولید کنندگان داشته باشد.
وی با اشاره به صاردات مرغ یادآورشد: شرکت پشتیبانی همانند سایر شرکت های بازرگانی در کار صادرات نقش دارند که امیدواریم این نقش روز به روز کمرنگ شود زیرا قیمت های عرضه شده با قیمت های تمام شده فاصله دارد و از طرفی هم تولیدکنندگان در کار صادرات به صورت مستقیم فعالیت نمی کنند هرچند که سیستم اداری در خصوص صادرات بازرگانان مشکلی ندارد اما به سبب تفاوت امکان رقابت وجود ندارد.
حجت در خصوص اقدامات رفع موانع نوسانات بازار افزود: در طی دو هفته گذشته اتحادیه با همکاری انجمن های تولید در خصوص تنظیم بازار، خرید، فروش و صادرات به شرکت پشتیبانی طرحی ارائه کرده تا در قالب آن طرح مسائل مختلفی از جمله ذخایر استراتژیک و نحوه خرید و فروش و صادرات مرغ در مراکز عرضه باید در اختیار تشکل هل قرار بگیرد که امیدواریم این طرح در هفته آینده اجرا شود.
قصه پر غصه و زیان میلیارد تومانی مرغداران با وجو فرازو نشیب های تولید انگار تمامی ندارد اما عدم عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی و عرضه مرغ در بورس  در این میان می تواند مرهمی بر زخم مرغداران باشد که متاسفانه تا کنون در این راستا گام های موثری برداشته نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *