خطر شیوع بیماری آنفلوانزا بسیار جدی است

استفاده از حشرات زنده به عنوان مکمل خوراک طیور
اکتبر 25, 2015
در هیچ نقطه ایران تولید مرغ ارگانیک نداریم
نوامبر 2, 2015

خطر شیوع بیماری آنفلوانزا بسیار جدی است

ایرنا     ۲۹ مهر ۱۳۹۴      

کارشناس ارشد دفتر مبارزه با بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان، خطر شیوع بیماری آنفلوانزای طیور بسیار جدی است و مرغداران باید حساسیت لازم در این خصوص داشته باشند.
سید مهدی طباطبایی روز چهارشنبه در نشست مدیران و مسوولین بهداشتی مرغداری های استان قزوین افزود: مرغداران باید در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی بلافاصله به شبکه های دامپزشکی گزارش کنند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
وی اظهارکرد: در سال ۲۰۱۵ شیوع گسترده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیاری از کشورهای جهان را در وضعیت ناآرام و غیرقابل پیش بینی قرار داد و حتی در فصل تابستان کشورهای مختلفی درگیر این بیماری بودند، اما در ایران با همکاری و هماهنگی دولت و مردم این بیماری طی مدتی کوتاهی کنترل شد.
وی تاکید کرد: تغییرات آب و هوایی و رعایت نکردن ضوابط بهداشتی قرنطینه ای نقش مهمی در بروز بیماریهای تنفسی پرندگان بازی می کند.
طباطبایی بیان کرد: در حال حاضر براساس اطلاعات رسیده بیماری خاصی که برای مرغداری های استان قزوین مشکل ساز باشد در استان مشاهده نشده ولی با توجه به تغییرات دمایی هرگونه سهل انگاری در پرورش طیور می تواند موجب شیوع بیماری در منطقه و بروز خسارات سنگین اقتصادی شود.
وی در خصوص اقدامات بیوسکیوریتی در واحدهای پرورش طیور گفت: شیوع بیماری در منطقه ضربه های مستقیم وغیر مستقیم بزرگی به اقتصاد مرغداران وارد می آورد ومهمترین عامل در پیشگیری از بروز بیماری، کنترل نقاط بحرانی در مرغداریها است که پیشنهاد می شود این نقاط در تمامی مرغداریهای استان شناسایی و به صورت تمام وقت نسبت به مراقبت و کنترل آنها اقدام شود.
در این نشست یکی از کارشناسان دامپزشکی بخش خصوصی نیز مباحث علمی برای پیشگیری از بروز بیماریهای طیور را مطرح و بر نقش نظارتی اتحادیه ها وتعاونی های مرغداران استان تاکید کرد.
استان قزوین دارای ۵۳ واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت هفت میلیون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۰ قطعه و ۴۲۹ واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۱میلیون و ۲۸۴ هزار و ۲۳۰ قطعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *