خواب غفلت مسئولین و ساختار غلط مرغداری

کاهش تولید راه حل نیست/ مرغداران به همه بدهکارند
فوریه 23, 2016
قیمت تخم‌مرغ ۱۵۰۰ تومان ارزان شد
فوریه 23, 2016

خواب غفلت مسئولین و ساختار غلط مرغداری

ITPNews /نویسنده: سپیده قاسمی/     ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

در پی اولین جلسه هم اندیشی و اتحاد مرغداران سراسر کشور فعالان این صنعت برای غلبه بر مشکلات و برون رفت از وضعیت بحرانی، گروه تخصصی متشکل از مرغدارن آگاه و خلاق از استان های مختلف کشور را تشکیل دادند.
مرغداران معتقدند با وجود اینکه در حال حاضر تشکل های متعددی در صنعت حضور دارند اما اقدامات همگی آنها موازی کاری، جزیره ای و فاقد کارایی لازم می باشد در نتیجه لازم بود خود آنها دست به کار شوند و صدای صنعت را به گوش  مسئولین و متولیان صنعت برسانند.
سهراب یعقوبی افروزی – از فعالان صنعت مرغداری کشور در استان مازندران و متولیان این جلسه – در گفتگو با خبرنگار ITPNnews، از تشکیل گروه تخصصی توسط مرغداران خبر داد و  گفت: طی ۲ سال گذشته به دلیل مازاد تولید گوشت مرغ در کشور و کاهش قیمت این محصول زیان تولیدکنندگان این صنعت آنقدر استمرار داشته است که اکثر آنها به بانک مقروض شده اند و بانک ها برای وصول طلب خود دارایی مرغدارن را به قیمت یک چهارم بهای واقعی به مزاید گذاشته اند، سرنوشتی که اگر فکری برای صنعت نشود برای همه مرغداران رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد: مازاد تولید گوشت مرغ در کشورعلاوه بر زیان تولیدکنندگان موجب زیان دولت نیز شده است به طوری که شرکت پشتیبانی چند روز پیش اعلام کرد با خرید مرغ و ذخیره سازی بیش از ۸۰۰ میلیار تومان زیان دیده، زیانی که پول آن از بوجه دولت و بیت المال تامین و در اخیتار شرکت پشتیبانی قرار گرفته است.
یعقوبی افروزی تصریح کرد: حضور واسطه های متعدد در صنعت مرغداری ایران از دیگر مشکلات این صنعت می باشد که به دلیل سیاست ها و برنامه ریزی های غلط در کشور به وجود آمده و رشد کرده است.
وی با اشاره به ساختار نامناسب صنعت مرغداری کشور، اظهار داشت: عدم وجود مسیر مستقیم از تولید به کشتارگاه و از آنجا به مصرف کننده موجب شده است که واسطه ها و شغل های پارازیتی در کشور ریشه کند تا جایی که اکنون به دلیل تشکیل رانت های بسیار قوی امکان حذف آنها سخت شده است.
یعقوبی افروزی بیان داشت: به نظر می رسد سکانداران کشور علاقه ای به سالم سازی ساختار صنعت مرغداری ندارند زیرا اگر هدف آنها حذف رانت ها باشد باید برای رسیدن به آن پافشاری نموده و به تحقیق و تفحص دلایل آن بپردازند.
به گفته یعقوبی افروزی، تجربه مرغدارن نشان داده است که گوشزد کردن مشکلات به مسئولین تاثیری بر حل مشکلات ندارد و مرغدارن خود باید برای بهبود اوضاع صنعت اقدام عملی و اساسی انجام دهند.
وی افزود: با این اوصاف به نظر می رسد که مسئولین کشور در خواب غفلت هستند به همین دلیل مرغداران تصمیم گرفتند دست به کار شده و گروه تخصصی از تولیدکنندگان آگاه و خلاق از استان های مختلف کشور تشکیل دهند.
یعقوبی افروزی اظهار داشت: این گروه تخصصی با سنجش مشکلات به استخراج راه حل های مناسب آن می پردازند تا هر عاملی که باعث افزایش هزینه تولید، کاهش قیمت و یا گرانی آن برای مصرف کننده می شود را شناسایی نموده و مشکل را با راه حل به رئیس جمهور ارجاع دهند به عبارتی دیگر وظیفه این گروه این است که مشکلات و راه حل آنها را یافته و سپس به عالیترین دستگاه های اجرایی کشور ارجاع دهند.
این فعال صنعت مرغداری کشور تصریح کرد: متاسفانه مدیران وزارت جهادکشاورزی مسئولیت پذیر نبوده اند برای مثال، یک وزیر باید برعملکرد مدیران خود احاطه و نظارت داشته باشد و برای حفظ و استیلای صنعتی که متولی آن شده است تلاش کند تا در نهایت بتواند کارنامه خوبی از خود بجا بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *