دلایل نوسان قیمت مرغ از زبان معاون وزیر کشاورزی

گوشت و مرغ در سرازیری قیمت
آگوست 28, 2016
کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت تخم‌مرغ/ آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی
آگوست 28, 2016

دلایل نوسان قیمت مرغ از زبان معاون وزیر کشاورزی

ایسنا     ۰۶ شهریور ۱۳۹۵      

معاون وزیر کشاورزی درباره علت نوسان قیمت گوشت مرغ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در صدور مجوزهای مرغداری ها به صورت مستقل اشتباهاتی رخ داده و هم اکنون صنعت طیور در کشور به اشباع رسیده است.
حسن رکنی، با اشاره به نوسان‌های قیمت مرغ در کشور اظهار کرد: نوسان‌های قیمت مرغ به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد و در این میان نیز بنابر دلایلی به ویژه در تابستان در عرضه با مشکل مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه برخی از مناطق محدودیت‌هایی در جوجه‌ریزی دارند و ممکن است درصدی از این امر کاهش پیدا کند، تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های ذخیره‌ای که در کشور وجود دارد جای نگرانی برای تامین مرغ مورد نیاز نیست.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در گذشته در صورت وجود مشکل اقدام به واردات مرغ می‌کردیم، گفت: امروز با وجود تولیدکنندگان فعال داخلی، زمینه مناسبی برای صادرات وجود دارد.
رکنی با اشاره به اینکه بازار کشورهای اطراف ایران فرصتی برای صادرات مرغ کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته علاوه بر افزایش سرانه مصرف در سبد خانوار، موضوع صادرات و توسعه مرغ در کشور فراهم می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به وجود زمینه‌های مستعد، دانش فنی بین تولیدکنندگان و رقابت مناسبی که برای تامین نهاده ها در کشور وجود دارد، شرایطی فراهم می‌شود که می‌توانیم شاهد توسعه این صنعت در کشور باشیم.
رکنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با وجود زیرساخت‌های موجود در صنعت مرغداری وضعیت به حالت اشباع رسیده است، اظهار کرد: زیرساخت‌های موجود در حال حاضر بیش از نیاز کشور است و به دنبال تامین نیازهای صادراتی در این زمینه هستیم.
وی افزود: در حال حاضر تسهیلاتی برای افزایش واحدهای جدید مرغداری ارائه نمی شود تا سرمایه‌گذاری افرادی که صورت گرفت با مشکل روبرو نشود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه در ساختار صنعت طیور مشکلات فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: فعالیتی که از چند دهه گذشته برای صدور مجوز مرغداری ها در کشور آغاز شد با یک شرایط جزیره‌ای به طور مستقل از هم اتفاق افتاد در حالی که در کشورهای توسعه یافته این ساختار به شکل زنجیره‌ای است.
رکنی خاطرنشان کرد: ساختار زنجیره‌ای در صنعت طیور امکان بهتری را در تولید ایجاد می کند، در تعادل و تنظیم بازار موثر است، هزینه تمام شده را کم می‌کند و در صادرات و توسعه آن نقش دارد.
وی افزود: حدود ۱۵ درصد از تولیدات کشور در قالب زنجیره های تولید تعریف شده است و اگر در هر دوره پنج درصد به این میزان افزوده شود شرایط واحدهای تولیدی می تواند به وضعیت بهینه و آسان تر صادرات سوق یابد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ۲۴۳۶ طرح در هفته دولت در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که از این میزان ۳۴۰ طرح مربوط به بخش دام و طیور است.
رکنی در پایان گفت: ۱۵۳۷ میلیارد تومان اعتبار طرح‌های تعریف شده در بخش جهاد کشاورزی است که بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان مربوط به واحدهای دام و طیور و افزایش مواد پروتینی در کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *