زیان ۸۰۰ تومانی مرغداران در هر کیلو تخم مرغ

حل مشکلات صنعت مرغداری ضمانت اجرایی می خواهد
مارس 29, 2016
مسئولین حمایت نکنند،مرغداری های استان تعطیل می شود/تولید مرغ هورمونی کذب محض است
آوریل 18, 2016

زیان ۸۰۰ تومانی مرغداران در هر کیلو تخم مرغ

ITPNews /نویسنده: سپیده قاسمی/     ۲۳ فروردین ۱۳۹۵      

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با بیان اینکه مرغداران تخمگذار در هر کیلو تخم مرغ بیش از ۸۰۰ تومان زیان می بینند، افزود: در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولیدکنندگان بیش از ۳۶۰۰  تومان می باشد و این درحالی است که بالاترین قیمت خرید از آنان ۲۸۰۰ تومان است.
ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار ITPNews، اظهار داشت: به طور متوسط برای هر کیلو تخم مرغ ۲۲۰۰ گرم خوراک مصرف می شود که معادل ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان هزینه در بر دارد، علاوه بر این استهلاک مرغ یعنی دوره ای که جوجه وارد واحد شده تا زمان تخم گذاری ۱۹۰۰ تومان می باشد اگر این مقدار را بر ۵ / ۱۸ – ۱۹ کیلوگرم تخم مرغ تولیدی هر مرغ تقسیم نماییم رقمی حدود ۱۰۰۰ تومان خواهد بود که در نهایت با هزینه های سرپرست، کارگر، آب و برق، دارو و … قیمت تمام شده ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان برای مرغدار خواهد بود.
نبی پور یادآور شد: پروانه هایی که در دولت قبل صادر شده است به اندازه نیاز ۱۴۰ میلیون نفر می باشد که با توجه به جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور حتی با افزایش مصرف سرانه تخم مرغ کشور مازاد تولید داریم و نباید انتظار داشت که قیمت تخم مرغ واقعی شود.
وی در پاسخ به این سوال که، آیا می توان از فرصتی های صاداراتی در کشورهای همسایه برای ساماندهی مازاد تولید استفاده نمود؟ اظهار داشت: با توجه به ویژگی های تخم مرغ این محصول مناسب صادرات در مسافت های طولانی نیست و فقط مبادلات مرزی برای آن معنا دارد اما ایران به دلایل متعدد توان رقابت با رقبای قدرتمند حاضر در کشورهای همسایه را ندارد.
نبی پور با اشاره به هزینه بالای تمام شده صادرات تخم مرغ در ایران، گفت: در کشورهایی همانند ترکیه که به عنوان رقیب قدرتمند ایران در صادرات تخم مرغ مطرح هستند علاوه بر اینکه قیمت تمام شده پایین تری دارند به هر ۱۰۰۰ تخم مرغ ۵ دلار یارانه صادرات اعطا می شود، همچنین دولت هیچ دخالتی در تنظیم بازار داخلی و صادرات ندارد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: یکی از بزرگترین ضعف های ایران در عرصه تجارت خارجی این است که امنیت صادراتی وجود ندارد و دولت ساده ترین راه را در هنگام بالا رفتن قیمت در پیش می گیرد، به طور مثال در صنعت تخم مرغ با بالا رفتن قیمت در بازار داخل جلوی صادرات را می گیرد و به این شکل، ما مشتریان را از دست می دهیم و بازگشت به شرایط قبل بسیار دشوار می شود.
به گفته نبی پور عمده ترین دلایل بالا رفتن هزینه تمام شده فرسودگی ساختمان و تاسیسات مرغداری ها، هزینه بالای کارگری، بالا بودن قیمت نهاده ها در مقایسه با کشورهای رقیب و مهمتر از همه بهره های بانکی غیرمنصفانه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *