شناسنامه دارشدن تمام مرغ ها تا پایان آبان ماه سالجاری

تخم‌مرغ، مرغ و گوشت ایران، کاندید حضور در بازار فرانسه
سپتامبر 28, 2015
واکنش به حک قیمت بر روی تخم‌مرغ
اکتبر 5, 2015

شناسنامه دارشدن تمام مرغ ها تا پایان آبان ماه سالجاری

ایرنا     ۰۵ مهر ۱۳۹۴      

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تمام مرغ های سراسر کشور تا پایان آبان ماه سالجاری کد رهگیری دریافت می کنند.
[شناسنامه دارشدن تمام مرغ ها تا پایان آبان ماه سالجاری]

عباس عباسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: طرح ایجاد سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره مردم در سال ۹۳ از خوزستان آغاز و در ۲۱ استان کشور عملیاتی شد.
وی با بیان آنکه سامانه ردیابی گوشت مرغ از امروز در استان تهران کلید خورد، گفت: پیش بینی می شود این طرح تا پایان آبان ماه سالجاری تمام استان های کشور را تحت پوشش قرار دهد.
وی اضافه کرد: طبق برنامه این طرح ظرف مدت یک هفته درکل استان تهران عملیاتی می شود و امیدواریم تا دو هفته آینده نیز این طرح در مازندران به طور کامل اجرا شود.
عباسی تصریح کرد: در زمان بارگیری مرغ از محل مزرعه به مقصد کشتارگاه به صورت آنلاین کد رهگیری قرنطینه ای (گواهی بهداشتی) حمل صادر می شود، بنابراین مرغ از مزرعه، کشتارگاه، بسته بندی، عرضه تا مصرف قابل رصد است.
مدیرکل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشکی، افزود: از زمانی که مصرف کننده مرغ را خریداری می کند می تواند از طریق سامانه پیامکی محل پرورش، محل کشتار، تاریخ کشتار و زمان انقضاء محصول اطلاع حاصل کند.
وی توصیه کرد: در صورتی که کد رهگیری روی محصول مرغ در سامانه پیامکی ارسال شد و پاسخی دریافت نشد به طور حتم این مرغ خارج از شبکه نظارتی سازمان دامپزشکی کشور وارد بازار شده و دارای کد رهگیری تقلبی است.
وی با تاکید بر اینکه به طور قطع با عرضه کنندگان مرغ با کد رهگیری تقلبی برخورد قانونی خواهد شد، افزود: شناسنامه دار شدن مرغ تضمین کننده سلامت مرغ در حین تولید و کشتار خواهد بود، به طوری که براساس نظارت مسئولان فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی از طریق این سامانه علاوه بر مصرف دارو و آنتی بیوتیک ها کاهش یافته و قطع دارو حداقل ۱۰ روز قبل از کشتار، نظارت های مستمر بر جابجایی مرغ ها و قرنطینه آنان انجام می شود.
وی اظهار داشت: در صورتی که بیماری در واحد تولیدی رخ دهد به راحتی از طریق این سامانه قابل کنترل است.
وی به رقابتی شدن مرغ با سامانه ردیابی اشاره کرد و گفت: با اعطای شناسنامه و کدرهگیری به مرغ ها؛ این کالا در وزن های استاندارد در بین پرورش دهندگان تولید خواهد شد، همچنین کیفیت و سلامت این محصول را برای مصرف داخلی و صادرات تضمین می کند.

** اعطای کد رهگیری به تمام فرآورده های خام دامی تا پایان برنامه ششم توسعه
مدیرکل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشکی از ایجاد سامانه ردیابی و اعطای کدرهگیری به تمام فرآورده های خام دامی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: قصد داریم تمام فرآورده های خام دامی همچون تخم مرغ، خوراک دام، جوجه یک روزه و فرآورده های انجمادی را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.
وی اضافه کرد: ایجاد سامانه ردیابی فرآورده های خام دامی در اکثر کشورهای دنیا اجرا شده و این اقدام از سال گذشته در ایران استارت خورد.
وی با تاکید براینکه شناسنامه دار شدن مرغ تاثیری روی قیمت این محصول ندارد، افزود: کد رهگیری توسط کشتارگاه انجام می شود و برای کشتارگاه ها هزینه جزئی در بردارد که در می تواند قابل اغماض باشد.
وی افزود: سالانه حدود ۲ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که روزانه حدود ۵ هزار تن آن به مصرف داخلی می رسد.
عباسی گفت: مردم می توانند از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۸۹۰۳ اطلاعات لازم درخصوص تولید مرغ از تولید در مزرعه تا مصرف را کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *