طرح ساماندهی خرید و کشتار مرغ با موفقیت کلید خورد

برنامه تولید ۲,۹ میلیون تن گوشت مرغ در افق ۱۴۰۴/ تنها ۲۰ کشتارگاه مرغ از میان ۵۰۰ کشتارگاه استاندارد است
جولای 19, 2016
مرغ ۷۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب رفت
جولای 19, 2016

طرح ساماندهی خرید و کشتار مرغ با موفقیت کلید خورد

ایانا     ۲۸ تیر ۱۳۹۵      

یکی از نمایندگان بخش خصوصی، از اجرای طرح ساماندهی خرید مرغ و کشتار در استان فارس خبر داد.
نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان فارس با اعلام این خبر گفت: با اجرای طرحی ویژه در این استان، در راستای ساماندهی بازار مرغ زنده و کشتار، اقدامی اساسی شده است.
نصرالله دهقانیان با اشاره به اینکه طرح مورد نظر به‌صورت رسمی از یک هفته پیش به مرحله اجرا رسیده، افزود: قراردادی بین اتحادیه مرغداران استان فارس و تعاونی کشتارگاه‌ها منعقد شد که طبق آن مشکلاتی که مرغداران برای بازگشت پول‌شان داشتند، از بین خواهد رفت.
به گفته وی، تا پیش از این مرغداران مجبور بودند برای دریافت دستمزدشان، دو تا سه ماه منتظر بمانند، اما با طرح ساماندهی، این مدت زمان به چهار روز تا یک هفته تقلیل یافته و دلال‌ها هم که در اکثر مواقع بازار را به هم می‌ریختند، اکنون به‌عنوان عامل توزیع فعالیت می‌کنند، اما اجازه کشتار ندارند. زیرا بر اساس این طرح، تنها کشتارگاه‌ها مجاز به کشتار مرغ هستند.
نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان فارس خاطرنشان کرد: این طرح، مشکل مازاد تولید را نیز تا حدودی حل می‌کند، زیرا با هماهنگی‌های انجام شده، ۵۰ روز قبل از جوجه‌ریزی، آمار مورد نیاز واحدهای کشتاری را رصد کرده و بر اساس آن، سهمیه‌بندی صورت خواهد گرفت. بنابراین تولید فقط بر اساس همین آمار است.
دهقانیان ادامه داد: از طرف دیگر، از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کردیم که در استان فارس، مرغ منجمد توزیع نکند. زیرا تحت پوشش طرح گفته شده، تعاونی کشتارگاه‌ها مرغ را منجمد کرده و در زمان‌های خاص که مصرف افزایش می‌یابد، با هماهنگی اتحادیه، مرغ مورد نیاز به بازار عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار قطعه جوجه در استان فارس وارد چرخه تولید می‌شود، تصریح کرد: بیشتر از این مقدار از طرف اتحادیه، اجازه ورود به بازار داده نخواهد شد و علاوه بر آن، مرغداران متخلف و بدون مجوز هم نمی‌توانند تولید داشته باشند. چراکه همه امور تولید در اختیار اتحادیه است و در حال حاضر قیمت این محصول در استان، حداقل ۲۰۰تومان در هر کیلوگرم کمتر از استان‌های دیگر برآورد می‌شود. علاوه بر آن، کمیته قیمت‌گذاری نیز به گونه‌ای عمل می‌کند که حداقل سود ۱۰ درصدی برای مرغداران باقی بماند.
دهقانیان با اشاره به اینکه طرح ساماندهی خرید مرغ و کشتار، در تمام کشور قابل اجرا خواهد بود، اظهار داشت: اکنون استان‌هایی مانند هرمزگان، اصفهان، بوشهر، یزد و غیره با مشاهده موفقیت ۹۵ درصدی این طرح، اجرای آن را در مناطق خود درخواست دارند. ضمن اینکه در تهران نیز می‌توان میدانی، موازی میدان بهمن تشکیل داد و قیمت‌ها را با ایجاد رقابت، به صورت غیرمستقیم و با نظارت دستگاه‌های مربوطه، تعیین کرد.
وی در پایان تأکید کرد: امید می‌رود تا پایان سال، طرح تولید مرغ سایز نیز در استان فارس به مرحله اجرا رسیده و محصولاتی با وزن بین یک‌هزار و ۸۰۰ تا دوهزار گرم تولید شوند که هم در راستای سلامت مصرف‌کنندگان اقدامی اساسی صورت گیرد و هم بتوان از پتانسیل‌های صادراتی بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *