مرغداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

افت غیرمنتظره قیمت مرغ در طولانی‌ترین شب سال
دسامبر 26, 2015
وزن استاندارد مرغ چقدر است؟
دسامبر 26, 2015

مرغداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

خبرگزاری تسنیم     ۰۱ دی ۱۳۹۴      

محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی در جلسه مشترک با معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان های جهاد کشاورزی تهران، گلستان و مازندران با اشاره به اینکه در استان تهران ۸۰۰ و احد مرغداری فعال داشتیم ، گفت : از سال گذشته تا کنون ۳۵۰ واحد فعال مرغداری مانده است و روز به روز از تعداد مرغداری های گوشتی استان کاسته می شود.
وی افزود : در شهرستان ورامین ۵۰۰ واحد تولیدی مرغ گوشتی فعال بود که به ۵۰ و احد کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نبود مدیریت در اجرای مدیریت تولید و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا را علت اصلی ضرر و زیان واحدهای مرغداری گوشتی دانست و گفت: صنعت مرغداری با مازاد تولید و نبود مکانیسم دقیق مدیریتی برای قیمت گذاری روبروست.
یوسفی افزود : شرکت پشتیبانی امور دام از مراکز تاثیر گذار برای مدیریت مازاد تولید و قیمت گذاری است و نقش مهمی دارد اما این شرکت از یک طرف روزانه ۶۰۰ تا هزار تن خریداری می کند اما از طرف دیگر با ورود مرغهای منجمد که تاریخ مصرف آنها نزدیک است توازن و تعادل قیمت در بازار را به هم می زند.
بی غم رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران نیز در تایید سخنان محمد یوسفی گفت : روش های خرید شرکت پشتیبانی امور دام در قبال میزان مازاد تولید جوابگو نیست و ضرر و زیان مرغداران ، جبران نمی شود.
وی تصریح کرد : به مدیریت زنجیره تولید تا توزیع نیاز داریم و از روش های مدیریتی در این چرخه می نالیم.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران پیشنهاد کرد: خرید مرغ گوشتی زنده در بورس کالا انجام شود تا بسیاری از مشکلات در بخش قیمت گذاری رفع شود.
بی غم پیشنهاد کرد دو مرکز مشاوره برای تعیین میزان جوجه ریزی و قیمت گذاری برای ساماندهی و مدیریت زنجیره تولید تشکیل شود.
عطاءالله حسن زاده مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مازندران در این جلسه خطاب به مسئولان جهاد کشاورزی گفت : اگر مدیریت تولید و توزیع را در اختیار داشته باشیم می توانیم مقابل کسانی که ۳۰ سال بازار مرغ را در اختیار داشتند بایستیم و برای این اقدام به حمایت همه جانبه دولت نیاز داریم چون این افراد قطعا در مسیر سنگ اندازی خواهند کرد.
وی پیشنهاد کرد سامانه های میدان بهمن و مرکز عرضه پروتئین در منطقه تهرانپارس برای حضور اتحادیه ها و تشکل ها و مدیریت قیمت گذاری فعال شود و در اختیار مرغداران قرار گیرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مازندران تصریح کرد : چرا برای تعیین قیمت ۴۵۰ تن مرغ تولیدی استان مازندران ۴۵۰ متولی وجود دارد ، باید جلوی این سودجویی ها در بازار سنتی گرفته شود.
حضور مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان ورامین نیز با انتقاد از روند تعطیلی واحدهای مرغداری در این شهرستان گفت : مرغداران این شهرستان با کمبود شدید نقدینگی مواجهند.
وی افزود : مرغداران نقدینگی کافی برای خرید نهاده های موردنیاز خود ندارند و ناچارند در قبال فروش محصول خود ، نهاده تامین کنند.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان ورامین از هزینه های بالای تمدید پروانه های فعالیت واحدهای مرغداری در سازمان نظام مهندسی کشاورزی انتقاد کرد و از مسئولان خواست به این موارد رسیدگی کنند.
محسن صادقی مدیر عامل مجموعه تولیدی مرغ گوشتی اصلاح و بازسازی واحدهای مرغداری را اولویت نخست مدیریت تولید دانست و گفت : باید با اصلاح روش های تولید و بازسازی واحدهای مرغداری به دنبال این مطلب باشیم که با چه قیمتی مرغ را تولید کنیم تا مصرف کنندگان بخرند.
وی افزود : امروز با حجم بالای تولید و تعداد قابل توجه مرغداری ها مواجهیم ، بنابر این باید ساختار مدیریت تولید در این صنعت تغییر کند و باید بدانیم چه میزان و با چه قیمتی مرغ تولید کنیم.
علیرضا احمدوند مدیرعامل زنجیره تولید گوشت مرغ استان تهران نیز در جلسه با اعتراض خطاب به معاون امورد ام وزیر جهاد کشاروزی گفت: باید شایعه مصرف هورمون در تولید گوشت مرغ رفع شود.
وی افزود: به هیچ وجه در مرغداری ها هورمون مصرف نمی شود.
مدیرعامل زنجیره تولید گوشت مرغ استان تهران با بیان اینکه به علت مازاد تولید و کاهش قیمت در حال حاضر مرغها از اندازه مورد نظر بازار خارج شده است ، گفت : مرغداران مرغ ها را نگه داشتند و همین مسئله باعث شده است مرغها درشت شود و بنابر این شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغها اقدام کرده است اما اگر زمینه صادرات فراهم شود و دولت حمایت کند و شرکت پشتیبانی امور دام ۸۰ درصد هزینه خرید مرغها را به خرید مرغ های صادراتی اختصاص دهد مشکل مازاد تولید رفع می شود.
رحمت سمیعی معاون امور دام استان گلستان یز در این جلسه از نگاه پیله وری در صادرات انتقاد کرد و افزود : باید برای رونق صادرات و حضور موفق در بازارهای منطقه ای و جهانی ، برند سازی شود.
وی درباره مدیریت قیمت گوشت مرغ گفت : متاسفانه قیمت گذاری از آخر زنجیره شروع می شود و اتحادیه ها هیچ نقشی در قیمت گذاری ندارند و برای مدیریت قیمت باید مازاد مرغ را از میدان بهمن خارج کنیم.
مشهدی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی دماوند نیز تصریح کرد : قیمت گذاری دست افراد دیگری است ، می گویند تولید کنید تولید می کنیم ، کشتار کنیم به کشتارگاه می فرستیم در حالی که مرغداران باید در قیمت گذاری تاثیرگذار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *