بازار داغ گوشت گوسفندی در مقابل کاهش قیمت مرغ

توزیع گسترده مرغ منجمد ۵۵۰۰ تومانی در ماه محرم
اکتبر 18, 2015
استفاده از حشرات زنده به عنوان مکمل خوراک طیور
اکتبر 25, 2015

بازار داغ گوشت گوسفندی در مقابل کاهش قیمت مرغ

ایانا     ۲۹ مهر ۱۳۹۴      

قرار گرفتن در ایام محرم و افزایش نذورات مردم به‌ویژه در حوزه محصولات پروتئینی همچون گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ باعث شده است که بازار با نوساناتی روبه‌رو باشد، اما به گفته صاحب‌نظران این حوزه، نوسانات موجود منطقی است، چون قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضا بوده و با توجه به تولید مناسب دام و طیور در کشور، شاهد افزایش یا کاهش فاحش قیمت‌ها نیستیم.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت گوشت گوسفندی می‌گوید: قیمت گوشت گوسفند بعد از ایام عید قربان و با توجه به در پیش بودن ایام محرم، یک‌هزار تومان افزایش یافت و بدین‌ترتیب قیمت گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه مرغوب در سطح شهر ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شود.
علی‌اصغر ملکی می‌افزاید: قیمت ران گوسفندی نیز با توجه به نحوه پاک کردن آن به‌طور معمول ۳۵ هزار تومان در مراکز شهری عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: وزن هر شقه گوسفندی هشت تا ۹ کیلوگرم است؛ بنابراین مردم با خرید یک شقه می‌توانند ضمن داشتن گوشتی مرغوب، آن را با قیمت مناسب تهیه کنند.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه می‌دهد: با توجه به در پیش بودن روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اتحادیه اقداماتی را برنامه‌ریزی کرده که مردم بتوانند با قیمت مناسب گوسفند زنده برای قربانی کردن را تهیه کنند که در حال حاضر در سطح شهر، قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان از نظر کارشناسی مشخص شده، اما ممکن است برخی افراد نسبت به فروش آن تا ۱۴ هزار تومان نیز اقدام کنند.
ملکی تصریح می‌کند: بعد از ایام عزاداری، قیمت گوسفند زنده دوباره به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برمی‌گردد.
وی یادآور می‌شود: در زمینه توزیع دام در بین هیأت‌ها نیز در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی پیش‌بینی‌هایی انجام نشده است و تنها قربانگاه‌ها و جایگاه‌های تهیه و ذبح بهداشتی مربوط به روز عید قربان است.
ملکی به مردم توصیه کرد: در صورتی که می‌خواهند دام‌های خود را برای قربانی تهیه کنند، از آگهی‌هایی که در روزنامه‌ها درج شده استفاده کنند، زیرا آنها مورد تأیید اتحادیه هستند و مجوزهای لازم را نیز دارند.
نوسانات قیمت مرغ محسوس نیست
مصرف گوشت مرغ در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام عزاداری در کنار سایر اقلام پروتئینی به مصرف می‌رسد و درباره تغییرات قیمتی آن شاهد هستیم که نوسانات آن نامحسوس و تا حدود یک‌هزار تومان بوده است.
به‌گونه‌ای که دبیر انجمن ملی طیور در این باره می‌گوید: می‌توان پیش‌بینی‌هایی را برای سه‌ماهه آخر سال جاری درباره قیمت گوشت مرغ داشت؛ زیرا در آن زمان تولید پایین می‌آید و قمیت بالا خواهد رفت.
اصغری‌فرد می‌افزاید: از آنجا که تولید جوجه مادر کم شده است، پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه آخر سال جاری نیز تولید جوجه یک‌روزه نیز کاهش یابد و بدین‌ترتیب قیمت‌ها با نوساناتی روبه‌رو باشد.
وی خاطرنشان می‌کند: در بخش مرغ گوشتی تغییرات و نوسانات قیمتی با تأخیر اتفاق می‌افتد؛ به‌گونه‌ای که برای ایام عید و سه ماهه نخست سال ۱۳۹۵ خورشیدی قیمت مرغ بالا خواهد رفت.
اصغری‌فرد ادامه می‌دهد: چون در آن زمان جوجه‌ریزی کمتر شده و بدین‌ترتیب مرغ هم کمتر تولید می‌شود و از آنجا که تقاضا بالا می‌رود، این امر بر قیمت تأثیر گذاشته و بدین‌ترتیب قیمت مرغ بالا خواهد رفت.
وی تصریح می‌کند: نوسانات قیمت مرغ چنان فاحش نیست که سبد خانوار را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا پایین رفتن و بالا آمدن قیمت یک‌هزار تومانی، تفاوت زیادی در هزینه‌های خانوار نخواهد داشت.
دبیر انجمن ملی طیور یادآور می‌شود: در ماه رمضان افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه محرم و ایام عید بیشتر بوده است، به‌گونه‌ای که مصرف مردم در این زمان بیشتر است.
اصغری‌فرد درباره وضعیت نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها تأکید می‌کند: طی پنج ماهه اخیر، قیمت سویا و ذرت ثابت بوده و نوسانات زیادی نداشته است، به‌گونه‌ای که قیمت ذرت ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان و قیمت سویا یک‌هزار و ۳۰۰ تا یک‌هزار و ۴۰۰ تومان ثابت بوده است.
وی معتقد است: ثبات در قیمت نهاده‌ها منجر به آن می‌شود که بتوانیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.
اصغری‌فرد همچنین می‌گوید: برای تولیدی موفق باید بتوانیم برنامه‌ریزی جامعی تهیه کنیم.
به گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، طی یک هفته گذشته قیمت گوشت مرغ یک‌هزار تومان کاهش یافته است، به‌گونه‌ای که در مراکز عمده‌فروشی پنج‌هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت مرغ زنده چهارهزار تومان گزارش شده است و همچنین قیمت بوقلمون نیز به هشت‌هزار و ۹۰۰ تومان رسیده، در حالی که در هفته گذشته قیمت آن ۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *