گلایه مندی صنعت تخم مرغ از گزارشات قیمتی بانک مرکزی

تصویب پرداخت دو میلیارد تومانی جبران خسارت به مرغداران
آگوست 1, 2015
جلوگیری از ورود ۲۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور
آگوست 24, 2015

گلایه مندی صنعت تخم مرغ از گزارشات قیمتی بانک مرکزی

ایرنا     ۰۱ شهریور ۱۳۹۴      

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار کشور گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان روی هرکیلوگرم تخم مرغ حدود ۱۲۰۰ تومان ضرر می دهند که در صورت رفع موانع صادراتی امیدواریم این مشکل برطرف شود.
رضا ترکاشوند افزود: در واقع قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم مرغ حدود ۴ هزار تومان است که باید در محل مرغداری خریداری شود اما تولیدکنندگان طی ۱۶ ماه گذشته به طور متوسط هر کیلوگرم را با قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان به فروش رسانده اند.
وی اظهار داشت: به طور متوسط هیچ موقع به قیمت حدود ۴ هزارتومان در محل مرغداری ها نرسیده ایم و مرغداران در شرایط سختی تولید را ادامه می دهند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در نیمه اول سالجاری بیش از ۹۵ درصد محصول تخم مرغ زیرقیمت واقعی به فروش رسیده است.
وی اضافه کرد: فقط در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه طی مدت ۲۰ روز به دلیل ایجاد مشکلاتی در ترکیه، وضعیت صادرات تخم مرغ ایران به عراق بهبود پیدا کرد که در آن زمان هر کیلوگرم تخم مرغ در محل مرغداری ها با قیمت ۳۸۰۰ تا ۴ هزار تومان نیز به فروش رسید که این موضوع می توانست ادامه یابد اما به دلیل انتشار اخباری مبنی بر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و اعمال ممنوعیت صادرات برای ایران به طور مجدد قیمت ها افت پیدا کرد.
وی گفت: این درحالیست که آنفلوانزای پرندگان تنها در واحدهای بومی یک یا دو روستا اتفاق افتاده بود که پس از بررسی ها پاکی ایران به سازمان بهداشت جهانی دام اعلام شد تا ممنوعیت صادرات رفع شود.
به گفته وی، در صورت توسعه صادرات و رفع موانع صادراتی می توانیم شاهد بهبود شرایط تولید و قیمت ها باشیم تا تخم مرغ با قیمت منطقی به بازار عرضه شود.
قیمت تخم مرغ در بازار منطقی نیست
وی با بیان آنکه تخم مرغ با قیمتی بیش از قیمت واقعی خود به بازار عرضه می شود، افزود: در واقع نرخ محصولی که از تولیدکنندگان خریداری می شود با قیمتی که در بازار ارایه می شود فاصله زیادی دارد درحالی که باید قیمت تخم مرغ در بازار متناسب با نرخ آن در محل مرغداری با حداقل ۲۰ درصد افزایش باشد در حالی که هم اکنون قیمت در بازار بالاتر از قیمت منطقی آن است.
گلایه مندی صنعت تخم مرغ از گزارشات قیمتی بانک مرکزی
ترکاشوند درخصوص گزارش های قیمتی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی گزارش های نقطه ای را در مقیاس هفتگی، ماهانه یا سالانه ارایه می دهد که هیچ کدام دارای تحلیل کارشناسی نیست.
وی براین باور است که این آمار و ارقام غیرواقعی می تواند علاوه بر گمراهی مسئولان، افکار عمومی را به انحراف بکشاند که اثرات منفی در تولید و بازار خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در حالی که باید گزارش های بانک مرکزی مبنی بر سیاست های دولت، مسئولان و بخش تولید و همراه با تحلیل کارشناسی باشد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه هر روز تولیدکنندگان با ضرر و زیان مواجه هستند اما بانک مرکزی از افزایش های ۱۰ درصدی نرخ تخم مرغ خبر می دهد.
وی گفت: انتظار می رود بانک مرکزی با اصلاح آمارها و گزارش های خود، مصالح بخش اقتصادی و تولید را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد تا از وارد شدن آسیب بیشتر به این بخش ها جلوگیری شود.
صادرکنندگان به اتحادیه مرغداران تخم گذار تعهد می دهند
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار اخبار مبنی بر برگشت تخم مرغ صادراتی از عراق و افغانستان را غیرموثق دانست و گفت: چنین اخباری در بهم ریختگی و نامتعادل سازی بازار تخم مرغ تاثیرگذار است و نباید چنین شایعاتی بیان شود.
وی اظهار داشت: در همین راستا در زمان صدور مجوز برای تجار، تعهدنامه ای مبنی بر اینکه مسئولیت صادرات محصول تخم مرغ و اینکه طرف خریدار خارجی محصول را به موقع تحویل بگیرد، با خود تجار و صادرکنندگان است و اتحادیه تعهدی در این زمینه ندارد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل زمانی که محصولی صادراتش متوقف می شود یا برگشت می خورد اتحادیه مسئولیتی در قبال تجار و صادرکنندگان ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *