حمایت و نظارت جهاد کشاورزی بر زنجیره های تولید

کاهش قیمت مرغ در آستانه ماه محرم
اکتبر 18, 2015
توزیع گسترده مرغ منجمد ۵۵۰۰ تومانی در ماه محرم
اکتبر 18, 2015

حمایت و نظارت جهاد کشاورزی بر زنجیره های تولید

ITPNews     ۲۵ مهر ۱۳۹۴      

تشکیل زنجیره تولید مترادف با کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری می باشد. موضوعی که اکنون در کشور ما بحث درباره آن بسیار است کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۴۰ سال پیش آن را آغاز نموده و پشت سرگذاشته اند و در برخی از این کشورها بیش از ۹۰ درصد تولید گوشت مرغ در قالب زنجیره انجام می شود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  ITPNews، از افزایش ۱۵ درصدی زنجیره تولید مرغ در کشور خبر داد و گفت: در زمان آغاز اجرای طرح زنجیره تولید گوشت مرغ، کمتر از ۵ درصد جوجه ریزی ها در قالب زنجیره تولید انجام می شد در حالی که اکنون حدود ۱۵ درصد جوجه ریزی ها در واحدهای صنعتی در قالب زنجیره تولید صورت می گیرد اما این افزایش برای صنعت طیور کشور به هیج وجه کافی نیست.
حسن رکنی ادامه داد: عملی نمودن این طرح نیازمند تامین زیرساخت ها میباشد، همچون نهالی که نیازمند تامین شرایط لازم است تا به ثمر برسد این طرح نیز با فراهم شدن تدریجی شرایط در حال رشد بوده و اکنون تا حدی شاهد به نتیجه رسیدن آن هستیم.
رکنی با اشاره به تفاوت استان ها در میزان راه اندازی زنجیره تولید، اظهار داشت: بسیاری از استان ها از همان ابتدای پیشنهاد طرح زنجیره تولید، کار را آغاز نموده و با در اختیار گرفتن حلقه های زنجیره تولید، در حال به نتیجه رسیدن هستند، استان های پیشروی زنجیره تولید؛ استان گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، مرکزی و قم می باشند، همچنین استان تهران در مراحل اولیه و در صدد راه اندازی زنجیره بوده، برخی از استان ها دور دست نیز نیازمند آشنایی بیشتر و بلوغ کاری لازم هستند و ما امیدواریم روزی برسد که در تمام کشور صنعت طیور در قالب زنجیره فعالیت کند و مرغداران از سود عادلانه بهره مند شوند
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تشکیل انجمن شرکت های زنجیره تولید نیز گفت: هر مظروفی نیازمند ظرف خود می باشد بنابراین فعالیتی که در قالب زنجیره انجام می شود حتما باید ظرف تشکیلاتی مختص به خود را داشته باشد تا بتواند نیازهای زنجیره تولید را پوشش داده و تمام حقوق صنفی آن را به بهترین شکل دنبال کند.
رکنی تصریح کرد: البته در تشکیل این انجمن ها باید مباحث حقوقی مربوطه و مشارکت جمع فعلان و تولیدکنندگان صنعت طیور در سطح کشور به طور کامل در نظر گرفته شود تا مورد تایید باشد.
وی بیان داشت: امیدواریم این انجمن بتواند فعالیت های شرکت های زنجیره تولید را پوشش داده و با حل مشکلات پیش روی اجرای زنجیره تولید در استان های مختلف بلوغ کار را تسریع نماید.
رکنی یادآود شد: طبیعتا ممکن است این انجمن ها  با مباحث و محدودیت های حقوقی مواجه شود که در صورت نیاز، برای رفع این مشکلات لازم است از طریق مجلس به دنبال تصویب قانون های متناسب با حمایت از زنجیره تولید باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در اجرای این طرح هدف واگذاری کامل امور به بخش خصوصی می باشد نیاز به حضور نماینده یا عضوی از وزارت جهاد کشاورزی در این انجمن نیست اما همانگونه که سایر تشکل های فعال در صنعت مورد نظارت و حمایت این وازرتخانه قرار می گیرند در این انجمن نیز نظارت و حمایت وجود خواهد داشت.
این مسئول نحوه نظارت و حمایت از این انجمن و تشکل ها را اینگونه تشریح کرد:  برای زنجیره های تولید مجوزهای لازم صادر خواهد شد تا با ارائه این مجوزها از حقوق صنفی و کاری خود بهره مند شده و مسائل را بهتر دنبال کنند، همچنین زنجیره های که در قالب انجمن شکل می گیرند در اولویت تامین نهاده ها از طریق شرکت پشتیبانی و استفاده از تسهیلات و سرمایه در گردش قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *